Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

ROZWIĄZANE

Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

Co jakiś czas pojawiają się na forum pytania o konfigurację bramek VoIP w kontekście usługi stacjonarnej Orange. Niestety większość dyskusji w tych tematach zbacza na problemy ogólnej konfiguracji LAN tudzież problemów z konfigurcją drugiego, poza modemem operatora, "wewnętrznego" rutera, i może wprowadzać zainteresowanych w błąd.

(przykładowy temat który aż tak nie zboczył: https://nasz.orange.pl/t5/Modemy-i-routery/Pod%C5%82%C4%85czenie-telefonu-stacjonarnego-lub-faxu-prz...)

 

Tymczasem pozornie zdezaktualizowany wpis, dotyczący niewspieranej już przez Operatora aplikacji neofon pozostaje, jak się okazuje, wiarygodnym źródłem informacji:

 

https://www.orange.pl/kid,4002234815,id,4002809342,title,Neofon-Telefonia-Internetowa-konfiguracja-u...

 

Postaram się tu podsumować to, co udało mi się zweryfikować w tym zakresie.

 

___________

* Temat przeniesiony z Telefony i tablety - moderator Bartłomiej

1 ZAAKCEPTOWANE ROZWIĄZANIE

Rozwiązanie:

Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

Dane które są niezbędne do konfiguracji to:

  • numer telefonu na którym świadczona jest usługa telefonii stacjonarnej w technologii VoIP, wraz z numerem kierunkowym
  • hasło do VoIP które można uzyskać wyłącznie poprzez kontakt z BOK, np. na czacie. Typowo hasło to wysyłane jest na adres emailowy. W treści maila jest sugestia że hasło to jest potrzebne do konfiguracji modemu. To stwierdzenie jest nieprecyzyjne ponieważ przynajmniej w modemach FunBox 3 użytkownik nie ma możliwości modyfikacji ustawień VoIP. Wyświetlane jest jedynie potwierdzenie poprawnego działania bramki VoIP wbudowanej w modem i aktualny numer telefonu. Hasła nie ma gdzie tu wpisać, nie ma też takiej potrzeby. Operator ma natomiast dowolny dostęp do ustawień VoIP na FB3 i modyfikuje je bez wiedzy i udziału użytkownika, w miarę potrzeby (np. przy zmianie numeru).

Konfigurację klienta SIP przedstawiam na przykładzie Androida 10, ale od wersji 5.0 wygląda to podobnie. Zacząć trzeba od ustawień aplikacji telefonicznej.

 

1.jpg

Po rozwinięciu:

 

2.jpg

 .. i przejściu przez kilka poziomów menu:

 

3.jpg

4.jpg

5.jpg

 Można zacząć definiować konto SIP.

 

6.jpg

 Ustawienia domyślne konta SIP wymagają modyfikacji w kilku miejscach. W szczególności istotne są zaznaczone strzałkami pozycje określające:

  • nazwę użytkownika którą stanowi kompletny numer telefonu, wraz z numerem kierunkowym kraju (48), bez spacji. Numer ten znajduje się zresztą w "podsumowaniu warunków umowy".
  • hasło
  • nazwa do uwierzytelniania dostępna po obowiązkowym rozwinięciu ustawień opcjonalnych, w której po numerze telefonu trzeba dopisać znaczek @ i adres serwera
  • adres proxy taki sam jak w nazwie do uwierzytelniania
  • opcja "utrzymaj połączenie" powinna być ustawiona na "automatycznie"

7.jpg

8.jpg

Po wypełnieniu wszystkich pól trzeba konfigurację zapisać.

 

Na liście kont SIP powinien pojawić się wpis mniej więcej taki:

9.jpg

Pierwsza próba zarejestrowania konta nigdy się nie udaje. Należy chwileczkę odczekać, za drugim razem najczęściej przechodzi i wyświetlany jest komunikat tego typu:

 

10.jpg

 Oczywiście pod warunkiem, że w menu powyżej wlączone jest odbieranie połączeń i generalnie możliwość użytkowania konta SIP (szczególy tutaj wyglądają nieco inaczej w starszych androidach):

 

11.jpg

12.jpg

W ten sam sposób można skonfigurować dowolną liczbę telefonów, ale tylko ostatni który się zaloguje będzie mógł odbierać połączenia. Jednak zgodnie z zacytowanym wcześniej opisem (tym dotyczącym aplikacji neofon), powinno być jednak możliwe skonfigurowanie kilku telefonów/bramek VoIP tak, aby wszystkie jednocześnie mogły odbierać połączenia. Potwierdzam, że można w ten sposób skonfigurować maksymalnie cztery urządzenia, należy w tym przypadku zmienić tylko wpis dotyczący "nazwy do uwierzytelniania". Pomiędzy numer a znaczek "@" trzeba wpisać jeden z trzech znaków: "a", "b" lub "c" - urządzenia będą wtedy funkcjonowały niezależnie w tym sensie, że nie będą się wzajemnie wylogowywały. Uwaga: telefon analogowy podłączony bezpośrednio do gniazdka w FB i tak zawsze jest skonfigurowany (poprawnie ?) przez operatora i działa niezależnie od konfiguracji kont SIP na smartfonach.

Mając w ten sposób jednocześnie skonfigurowane pięć urządzeń VoIP na tym samym koncie można z nich prowadzić trzy niezależne rozmowy jednocześnie - potwierdzam to, choć ekstensywnie nie testowałem więc nie wiem na ile jest to stabilne i niezawodne.

 

Przy okazji przypominam, że na VoIP Orange zwykle (?) stosuje taryfę w której co prawda krajowe rozmowy na komórki są płatne, ale za to gro rozmów międzynarodowych i połączenia na numery stacjonarne nie generują dodatkowych kosztów.

 

Połączenia przez tak skonfigurowane konta SIP nie muszą odbywać się z sieci lokalnej obsługiwanej przez modem. Przy opisanej konfiguracji może to być równie dobrze wewnętrzna sieć LAN za podwójnym NAT jak i kompletnie inna sieć, byle tylko dało się nawiązać połączenie z serwerem.

 

Wyświetl rozwiązanie w oryginalnym poście

11 ODPOW. 11

Poziom 36, Guru *
  • 4886
  • 10510
  • 187

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

@j131 pozostają więc tylko testy, bo instrukcja jest


Poziom 40, Guru *****
  • 30702
  • 24955
  • 1311

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

Ludzie są leniwi. Jakikolwiek poradnik na forum nie zmniejszy liczby pytań.

Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

Dane które są niezbędne do konfiguracji to:

  • numer telefonu na którym świadczona jest usługa telefonii stacjonarnej w technologii VoIP, wraz z numerem kierunkowym
  • hasło do VoIP które można uzyskać wyłącznie poprzez kontakt z BOK, np. na czacie. Typowo hasło to wysyłane jest na adres emailowy. W treści maila jest sugestia że hasło to jest potrzebne do konfiguracji modemu. To stwierdzenie jest nieprecyzyjne ponieważ przynajmniej w modemach FunBox 3 użytkownik nie ma możliwości modyfikacji ustawień VoIP. Wyświetlane jest jedynie potwierdzenie poprawnego działania bramki VoIP wbudowanej w modem i aktualny numer telefonu. Hasła nie ma gdzie tu wpisać, nie ma też takiej potrzeby. Operator ma natomiast dowolny dostęp do ustawień VoIP na FB3 i modyfikuje je bez wiedzy i udziału użytkownika, w miarę potrzeby (np. przy zmianie numeru).

Konfigurację klienta SIP przedstawiam na przykładzie Androida 10, ale od wersji 5.0 wygląda to podobnie. Zacząć trzeba od ustawień aplikacji telefonicznej.

 

1.jpg

Po rozwinięciu:

 

2.jpg

 .. i przejściu przez kilka poziomów menu:

 

3.jpg

4.jpg

5.jpg

 Można zacząć definiować konto SIP.

 

6.jpg

 Ustawienia domyślne konta SIP wymagają modyfikacji w kilku miejscach. W szczególności istotne są zaznaczone strzałkami pozycje określające:

  • nazwę użytkownika którą stanowi kompletny numer telefonu, wraz z numerem kierunkowym kraju (48), bez spacji. Numer ten znajduje się zresztą w "podsumowaniu warunków umowy".
  • hasło
  • nazwa do uwierzytelniania dostępna po obowiązkowym rozwinięciu ustawień opcjonalnych, w której po numerze telefonu trzeba dopisać znaczek @ i adres serwera
  • adres proxy taki sam jak w nazwie do uwierzytelniania
  • opcja "utrzymaj połączenie" powinna być ustawiona na "automatycznie"

7.jpg

8.jpg

Po wypełnieniu wszystkich pól trzeba konfigurację zapisać.

 

Na liście kont SIP powinien pojawić się wpis mniej więcej taki:

9.jpg

Pierwsza próba zarejestrowania konta nigdy się nie udaje. Należy chwileczkę odczekać, za drugim razem najczęściej przechodzi i wyświetlany jest komunikat tego typu:

 

10.jpg

 Oczywiście pod warunkiem, że w menu powyżej wlączone jest odbieranie połączeń i generalnie możliwość użytkowania konta SIP (szczególy tutaj wyglądają nieco inaczej w starszych androidach):

 

11.jpg

12.jpg

W ten sam sposób można skonfigurować dowolną liczbę telefonów, ale tylko ostatni który się zaloguje będzie mógł odbierać połączenia. Jednak zgodnie z zacytowanym wcześniej opisem (tym dotyczącym aplikacji neofon), powinno być jednak możliwe skonfigurowanie kilku telefonów/bramek VoIP tak, aby wszystkie jednocześnie mogły odbierać połączenia. Potwierdzam, że można w ten sposób skonfigurować maksymalnie cztery urządzenia, należy w tym przypadku zmienić tylko wpis dotyczący "nazwy do uwierzytelniania". Pomiędzy numer a znaczek "@" trzeba wpisać jeden z trzech znaków: "a", "b" lub "c" - urządzenia będą wtedy funkcjonowały niezależnie w tym sensie, że nie będą się wzajemnie wylogowywały. Uwaga: telefon analogowy podłączony bezpośrednio do gniazdka w FB i tak zawsze jest skonfigurowany (poprawnie ?) przez operatora i działa niezależnie od konfiguracji kont SIP na smartfonach.

Mając w ten sposób jednocześnie skonfigurowane pięć urządzeń VoIP na tym samym koncie można z nich prowadzić trzy niezależne rozmowy jednocześnie - potwierdzam to, choć ekstensywnie nie testowałem więc nie wiem na ile jest to stabilne i niezawodne.

 

Przy okazji przypominam, że na VoIP Orange zwykle (?) stosuje taryfę w której co prawda krajowe rozmowy na komórki są płatne, ale za to gro rozmów międzynarodowych i połączenia na numery stacjonarne nie generują dodatkowych kosztów.

 

Połączenia przez tak skonfigurowane konta SIP nie muszą odbywać się z sieci lokalnej obsługiwanej przez modem. Przy opisanej konfiguracji może to być równie dobrze wewnętrzna sieć LAN za podwójnym NAT jak i kompletnie inna sieć, byle tylko dało się nawiązać połączenie z serwerem.

 

Wyświetl rozwiązanie w oryginalnym poście


Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

Na koniec chciałbym zachęcić do poparcia pomysłu uelastyczniejącego taryfę dla VoIP:

 

https://nasz.orange.pl/t5/Pomys%C5%82y/Plan-taryfowy-bez-limitu-na-kom%C3%B3rki-ze-stacjonarnego/idi...

 

 


Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

@Piotrekk85: jeszcze w kontekście możliwości dokupienia pakietów komórkowych do VoIP w ramach Love, co sugerowałeś w komentarzu pod tym pomysłem. Ale ponieważ interfejs forumowy w Pomysłach jest bardziej ograniczony to postuję odpowiedź tutaj.

 

Dla przypomnienia link do cennika sugerującego istnienie takiej usługi:

 

https://orange.binaries.pl/bw//20155/0/11334/f67349b2-b20e-436e-8966-273fb7046cec.pdf

 

Faktycznie są trzy pakiety do ewentualnej aktywacji. Raz aktywowany pakiet ważny jest do końca okresu rozliczeniowego i przedłuża się automatycznie. Minuty w ramach pakietu 60 przechodzą na następny miesiąc, minuty w ramach pakietu 120 przechodzą max na trzy kolejne miesiące. Minuty z pakietu 3000 nigdzie nie przechodzą.

 

Przede wszystkim dzięki za zwrócenie uwagi na istnienie takiej opcji - zawsze to jakaś alternatywa do dzwonienia wg. standardowego cennika. Nie żeby była jakoś zabójczo atrakcyjna, bo najtańszy pakiet 60 minut kosztuje 12PLN, dwa pozostałe 20PLN, ale zawsze.

 

Przy okazji wyjaśniam, że aby skorzystać z pakietu trzeba wejść na czat, przekonać konsultanta o istnieniu takiej usługi (dobrze mieć cennik pod ręką) i zlecić mu zamówienie aktywacji pakietu. Konsultant bezpośrednio go nie może aktywować "od ręki". Podobno czas oczekiwania na właczenie jest do 72 godzin. Ewentualne wyłączenie (żeby pakiet się nie odnawiał) trzeba zgłosić z tygodniowym wyprzedzeniem.

 

Nie wiem czy to jest jedyny sposób obsługi tej usługi, takie informacje otrzymałem na czacie. Jeśli ktoś zna inny sposób to chętnie się dowiem.

 

Nadal uważam, że plan taryfowy z nieograniczonymi połączeniami z VoIP na krajowe numery komórkowe w ramach abonamentu by się przydał. Są przecież (bezpłatne!) połączenia na numery komórkowe w USA i Kanadzie, na stacjonarne nie tylko w UE ale nawet w Australii, a do krajowej sieci komórkowej nie.

 


Poziom 40, Guru *****
  • 30702
  • 24955
  • 1311

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

Bezpłatne komórki do wybranych krajów wynika z tego, że dane kraje zniosły podział w różnicowaniu opłat za zakończanie połączeń między stacjonarnymi a komórkami. W Polsce będzie obniżka w wakacje. Raczej dużych zmian nie będzie, ale może rozpocznie się nowa wojna cenowa.

Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

@Piotrekk85: argumentując w duchu "wojny cenowej" powiem, że konkurencja jaknajbardziej ma taki plan taryfowy. Więc związek między rozliczaniem jakiejś usługi w ramach abonamentu bądź poza abonamentem a polityką cenową innych krajów nie jest aż taki bezpośredni jak sugerujesz. Skoro konkurencja stosuje takie rozwiązania to i Orange mógłby, naturalnie IMHO.

 


Poziom 40, Guru *****
  • 30702
  • 24955
  • 1311

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

A ile kosztuje u konkurencji nolimit na komórki ze stacjonarnego?

Telefon podstawa to 10 zł (ew z upustem mniej), prawie nolimit 20 zł co daje 30 zł za nolimit z voip. Tyle ma Orange.

Poziom 24, Specjalista
  • 924
  • 1840
  • 24

Orange VoIP przez klienta SIP na androidzie

@Piotrekk85: to trochę demagogia. Samego VoIP nie sprzedają więc ta cena (10PLN) które podałeś jest wzięta "z sufitu". W teorii pakiet Love z VoIP i IPTV kosztuje standartowo 280PLN/miesiąc, według cytowanego cennika... Cena za telefon VoIP nie jest wyszczególniona/wydzielona. Te 10PLN o których piszesz z to jednak chyba za dołączenie abonamentu komórkowego (w którym jednak są rzeczone połączenia na krajowe komórki), więc tego nie można do porównań stosować. Naturalnie w promocjach/rabatach to wyjdzie dużo taniej, no ale nie aż tak tanio jak na Twoim wyliczeniu. Generalnie wychodzi podobnie jak u konkurencji z tą różnicą że bez połączeń na komórki. Jeśli chcesz się dalej w ten sposób boksować to zaprezentuję faktury... Ale chyba nie ma to większgo sensu.