Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

ROZWIĄZANE

Poziom 21, Odkrywca Przestworzy
  • 143
  • 285
  • 7

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

Cześć

 

Mam prośbę do kolegów z Orange o kontakt z Waszym działem przygotowującym oprogramowanie "brandowane" do telefonów Samsung, w szczególności S7/S7 Edge, ale problem dotyczy prawdopodobnie większości telefonów Samsung z oprogramowaniem OPV czyli Orange na rynek Polski.

 

W czym rzecz? Telefony Samsung generalnie obsługują kodek AMR-WB (czyli "HDVoice") w trybie 2G. W telefonach dostarczanych na rynek polski bez brandu operatora (czyli oprogramowanie XEO), a także w niektórych przeznaczonych dla innych operatorów (TPL, PLS, PRT) telefon skonfigurowany jest do używania AMR-WB w sieciach zarówno 2G i 3G. Niestety, w oprogramowaniu Orange (OPV) AMR-WB włączony jest tylko w sieciach 3G! Jest to bardzo irytujące. A przecież Wam jako sieci powinno zależeć na jak najlepszej jakości połączeń. To kwestia drobnego ustawienia - prawdopodobnie niedopatrzenia w konfiguracji...

 

W niektórych modelach (w tym S7) ciągle dostępne jest menu serwisowe, w którym można włączyć AMR-WB dla 2G, ale w nowszych wersjach oprogramowania menu to jest zablokowane. Co gorsza, ustawienie to wraca do wartości domyślnej po każdej aktualizacji oprogramowania, więc pewnego razu może okazać się, że mój telefon się zaktualizuje, AMR-WB w 2G się wyłączy, a Samsung przypomniał sobie o blokadzie tego menu serwisowego i zostanę z telefonem bez HDVoice w 2G...

 

@bchmiel75@Artur, liczę na Waszą pomoc. Dzięki!

 

1 ZAAKCEPTOWANE ROZWIĄZANIE

Rozwiązanie:

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 70
  • 96
  • 2

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

Wg moich informacji stała się rzecz niebywała i Galaxy S7 Edge z brandem OPV w ostatniej aktualizacji otrzymał HD Voice w 2G!

Czyli operator w końcu przeprowadził rzekome testy kompatybilności usługi ze swoją siecią Emotikon: LOL

Wyświetl rozwiązanie w oryginalnym poście

18 ODPOW. 18

Poziom 33, Ekspert Galaktyczny
  • 2060
  • 6113
  • 109

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

Dzięki za szczegółowe opisanie sprawy, @muddy, w tej kwestii zawsze można na Ciebie liczyć 🙂 Sprawdzimy z czego to wynika i co z tym można zrobić. Dobrze rozumiem, że wg. Twoich informacji obecnie jedynym sposobem na korzystanie z tego kodeka w S7 kupionych w Orange to zmiana oprogramowania z Orange na XEO?


Poziom 21, Odkrywca Przestworzy
  • 143
  • 285
  • 7

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

Dzięki za zainteresowanie się tą sprawą. W tej chwili na S7 i oprogramowaniu Orange wciąż działa kod serwisowy dający dostęp do menu w którym można włączyć AMR-WB w 2G, więc zmiana na XEO nie jest konieczna. Tylko trzeba wiedzieć co się robi, bo można tam sporo namieszać... W nowszych telefonach, np. S8, kod już nie działa i klienci Orange nie mają HDVoice w 2G 😞

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 70
  • 96
  • 2

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

Dodam od siebie, że owszem - zarówno w sofcie XEO jak i w brandzie T-mobile nie trzeba nic grzebać w Service Menu, bo HD Voice w 2G jest domyślnie włączone. Nie wiedzieć czemu w sofcie OPV zawsze wyłączacie HD Voice (kodek WB-AMR) dla GSM-u.


Poziom 33, Ekspert Galaktyczny
  • 2060
  • 6113
  • 109

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

Niestety włączenie w 2G nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać, to nie jest kwestia "kliknięcia w systemie". Trzeba byłoby aktywować tę funkcję w oprogramowaniu każdego urządzenia z tym kodekiem, a jest ich duuuużo, później naprawić potencjalne błędy. To długotrwała i kosztowna procedura, a osób, które mogą cierpieć z powodu słabszej jakości połączeń w 2G jest już bardzo mało, więc nie planujemy włączenia tego kodeka dla 2G.

Przykro mi, że znaleźliście się wśród tych osób, pocieszające niech będzie, że poszerzamy zasięg 3G, więc wkrótce i dla Was może to nie mieć już znaczenia.

 

P.S. Przy okazji polecam korzystanie z WiFi Calling - w zasięgu WiFi poprawi jakość połączeń.


Poziom 21, Odkrywca Przestworzy
  • 143
  • 285
  • 7

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

@Artur , chyba nie zrozumiałeś problemu, albo osoba której to wyjaśniałeś nie zrozumiała.

Fakty są takie:

  • Orange WSPIERA AMR-WB w sieci 2G po stronie sieci - nie trzeba nic "klikać" ani niczego zmieniać!
  • na rynku jest mnóstwo telefonów które wspierają AMR-WB w sieci 2G - i one działają poprawnie w sieci Orange, można rozmawiać w HD
  • większość współczesnych smartfonów Samsunga wspiera AMR-WB w 2G - można spokojnie używać HD Voice w Samsungach w sieci Orange
  • w szczególności: telefony Samsung S7 / S7 Edge sprzedawane na polskim rynku (tj. oprogramowanie ogólne bez brandu operatora: XEO, oraz telefony przeznaczone dla T-Mobile, Plus, Play) wspierają AMR-WB w 2G: jeśli włoży się kartę SIM Orange do takiego telefonu - nawet jeśli posiada oprogramowanie przygotowane przez obcą sieć, to w Orange można rozmawiać w HD Voice w sieci GSM!
  • jedynie telefony przeznaczone dla Orange (czyli oprogramowanie OPV) mają wyłączone wsparcie kodeka 2G w sieci GSM! Nie widzę żadnych racjonalnych technicznych przeszkód by to zmienić. 

Jedyne co trzeba zrobić to - w porozumieniu z Samsungiem - włączyć obsługę AMR-WB dla sieci 2G przy następnej aktualizacji oprogramowania OPV dla telefonów S7 / S7 Edge oraz WIELU INNYCH Samsungów. Oczywiście ja jako klient nie mam możliwości dotrzeć do osoby w Orange która może to zrobić, dlatego poruszyłem sprawę na forum - mając nadzieję że znajdzie się ktoś kto wie do kogo iść z tym problemem. 

Nie mam pojęcia dlaczego Samsung warunkuje dostępność tego kodeka od decyzji operatora, ale według mnie to po prostu przeoczenie Orange!

 

Oczywiście, korzystanie z WiFiCalling albo z VoLTE to obejście problemu, ale przecież nie wszędzie jest zasięg LTE, tym bardziej nie wszędzie jest WiFi, dodatkowo VoLTE w Orange działa jak chce (a jak nie chce to... nie działa). 


Poziom 33, Ekspert Galaktyczny
  • 2060
  • 6113
  • 109

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

@muddy, dziękuję za rozpisanie szczegółowo wątpliwości, rozumiem je i wszystko się zgadza. Nie planujemy wprowadzania zmian w oprogramowaniu Orange, które umożliwią korzystanie z HD Voice w 2G i zdajemy sobie sprawę z konsekwencji, a także z tego, że dotyczą one bardzo niewielkiej grupy osób.

Poziom 21, Odkrywca Przestworzy
  • 143
  • 285
  • 7

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

@Artur, to nieprawda że dotyczą małej ilości osób. Kłopot w tym, że dotyczą większości osób korzystających z telefonów Samsunga, a tych jest sporo! Niestety, konfiguracja sieci jest taka, że w przypadku braku VoLTE (czy to z powodu braku zasięgu czy kłopotów z technologią, czy też DECYZJI użytkownika - bo VoLTE jest wciąż bardzo niestabilne) połączenia najczęściej obsługiwane są przez sieć 2G a nie 3G - zwykle 3G jest bardziej zajęte transmisją danych. Następuje więc utrata jakości połączenia.

 

Nie znam statystyk - ale z wpisu na blogu na temat awarii VoLTE wynikało, że dotyczyła ona 6% osób (sumując 4% VoLTE i 2% VoWiFi - ale pewnie jeszcze mniej, bo część osób korzysta z obu tych technologii). To oznacza że ponad 90% połączeń wciąż odbywa się w sieciach 3G i 2G. Idę o zakład, że ponad połowa to ciągle połączenia w 2G ze względu na optymalizację wykorzystania zasobów radiowych przez stację. Ba, z moich obserwacji wynika, że może to być nawet więcej - jeśli nie działa VoLTE, mój telefon prawie zawsze bardzo szybko przełącza się z sieci 3G na 2G w trakcie połączenia głosowego mimo bardzo dobrego zasięgu 3G! Oczywiście po to by zasoby 3G przeznaczać na transmisję danych - i ma to sens, o ile w 2G można używać AMR-WB. Wystarczy wziąć Samsunga od T-Mobile albo kupić na wolnym rynku i nie przejmować się faktem rozmów w 2G - wszak jakość nadal jest dobra. Ale jak masz telefon od Orange - masz powrót do lat 90-tych.

 

Bardzo trudno mi zrozumieć decyzję Orange: wciąż pracujecie z Samsungiem nad zmianami w oprogramowaniu by wprowadzać VoLTE, a włączenie przy okazji AMR-WB w 2G to dosłownie jedna linia w konfiguracji.

 

Po co w takim razie oferujecie HD Voice w 2G, jak sprzedawane przez Was telefony są okrojone z tej funkcji? Stacje bazowe i core Waszej sieci to obsługują, a telefony sprzedawane przez Was nie... Wiem że to pytania retoryczne, bo odpowiedziałeś zarówno tutaj jak i na priv, więc nie spodziewam się dalszych odpowiedzi, ale muszę to z siebie wyrzucić 😉

 

Niestety, coraz częściej tak to właśnie wygląda w Orange. Telefony - wykastrowane z funkcji wspieranej przez producenta - żadne fajerwerki, w każdej sieci to działa, ba nawet u Was, ale nie w telefonach od Was. Sieć - od początku brak możliwości samodzielnego sterowania przekierowaniami - w każdej innej sieci nie ma z tym problemu. Routery - wykastrowane z przydatnych funkcji, z ograniczeniem konfiguracji do minimum, bardziej zaawansowany użytkownik nic nie może zmienić. FunBox 3.0 - zintegrowany z ONT bez sensownej możliwości używania własnego routera. Dekoder - nie da się wymienić na nowszy model nawet jak stary się zepsuł. Programy telewizyjne - często bez dodatkowych ścieżek audio/napisów, mimo iż operator je nadaje - po co użytkownikowi oryginalna ścieżka audio, niech słucha lektora. I tak na każdym kroku 😞


Poziom 36, Nawigator Galaktyczny
  • 3334
  • 8026
  • 150

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G


Artur napisał(-a):
pocieszające niech będzie, że poszerzamy zasięg 3G, więc wkrótce i dla Was może to nie mieć już znaczenia.

 


@Artur, możesz coś więcej Emotikon: Bardzo szczęśliwy w jaki sposób jest poszerzany zasięg 3G ?? Mówimy o zwiększaniu pasma kosztem 2G ?? Czy dokładanie sektorów ?

Ciekawy temat, bo z tego co widzę, to wiedzę przekazał ktoś ze Spółki  😄

 


Poziom 33, Ekspert Galaktyczny
  • 2060
  • 6113
  • 109

Samsung S7 i S7 Edge - prośba o HD Voice w 2G

@Ron, nie ciągnij mnie za język, proszę, nie możemy publicznie zdradzać strategii rozwoju sieci. Gdy będziemy mogli się tym pochwalić to będzie info na blog.orange.pl. Ewentualnie wpadnij na najbliższy zlot użytkowników Nasz Orange to pogadamy w mniejszym gronie, bez szpiegów konkurencji ;))

@muddy, możesz być pewny, że Twoja opinia i sugestie trafiły do osób odpowiedzialnych za ten temat w Orange.