Możliwość ustawienia priorytetu VoLTE/VoWiFi w telefonach które na to pozwalają
Niektóre (jeśli nie wszystkie) marki telefonów z Androidem, po włączeniu usługi VoWiFi mają funkcję ustalenia priorytetu połączeń: przez VoLTE lub przez VoWiFi:
- priorytet VoWiFi: włączone WiFi jest używane zawsze w zasięgu sieci WiFi
- priorytet VoLTE: włączone VoWiFi używane jest tylko w przypadku zaniku zasięgu LTE
Niestety, Orange zdecydowało, by ustawienie to było niedostępne dla użytkowników - po włączeniu VoWiFi jest używane zawsze wtedy, gdy telefon znajdzie się w zasięgu WiFi.
W moim Samsungu są dwie karty SIM: Orange - brak możliwości zmiany priorytetu, oraz T-Mobile - możliwość zmiany priorytetu na VoLTE.
Generalnie, jakość i stabilność połączeń VoLTE jest w moim odczuciu lepsza niż VoWiFi, dlatego wolałbym, by WiFi było używane tylko tam, gdzie to konieczne: dzięki priorytetowi VoLTE mógłbym włączyć VoWiFi w telefonie na stałe i schodząć do knajpy w piwnicy w której jest WiFi, a nie ma zasięgu operatora, automatycznie pozostawać w zasięgu Orange bez ręcznego włączania VoWiFi. I tak to działa dla T-Mobile, niestety Orange nie pozwala na takie ustawienie.
Postuluję więc, by zmienić politykę i pozwalać użytkownikom na zmianę priorytetu. W ogóle jestem zwolennikiem jak największej "wolności" użytkowników i nie wiem, czemu ma służyć blokowanie funkcji telefonu przez operatora, nawet jeśli funkcja przydatna jest dla 5% użytkowników. Po co to blokować?
13-10-2023 w Pomysły
1
Otwarty
2
Realizowany
3
Zrealizowany
Dodatkowy plus za język.
Popieram pomysł, fajne wyjaśnienie poparte testami.
Uważam, że z takiego rozwiązania sporo osób by skorzystało.
Jestem za
Nie jest to prawdą, telefon bada jakośc sieci wifi i nie zawsze włącza vowifi. Poza tym możesz tym często sterować dodatkowo mając opcje nie łączenia się z wifi słabej jakości - wtedy telefon w ogóle nie korzysta z tego wifi dopóki jakość się nie poprawi.
@gk2a6 ja nie piszę nic o włączaniu/niewłączaniu VoWiFi z powodu braku/słabego sygnału. To oczywiste, że mimo włączenia VoWiFi nie będzie ono działało, jeżeli sygnał WiFi jest słaby lub w ogóle go nie ma, ale kompletnie nie o to chodzi.
Chodzi o to, by - w sytuacji, w której dostępny jest zarówno sygnal WiFi, jak i LTE, dało się określić, w jaki sposób telefon będzie połączony z IMS: czy rozmowy będą wykonywane przez VoWiFi (także gdy LTE jest dostępne), czy VoLTE (także gdy WiFi jest dostępne). Inni operatorzy umożliwiają (np. w Samsungach) taki wybór. Orange - arbitralnie wyłącza możliwość zmiany preferencji - po włączeniu VoWiFi zawsze jest ono preferowane, więc osoba, która chce korzystać z VoWiFi tylko wówczas, gdy nie ma zasięgu LTE, musi sobie ręcznie zadbać o jego włączenie (np. w piwnicy).
Problem z brakiem możliwości ustawienia preferencji istnieje, gdy korzysta się czasem z sieci WiFi z niestabilnym/słabym sygnałem: po włączeniu VoWiFi miewałem problemy z odbieraniem połączeń, bo telefon słabo radzil sobie z przełączaniem ze słabnącego WiFi na LTE. W związku z tym VoWiFi mam wyłączone. Gdybym mógł je włączyć, ale jako priorytet ustawić VoLTE, miałbym ten komfort, że w miejscach, gdzie znajduję się w zasięgu WiFi, a LTE będzie niedostępne, telefon "sam" zadba o bycie w zasięgu, a w miejscach gdzie LTE działa dobrze nie będą się powtarzać problemy z niestabilnym WiFi, bo mimo włączenia VoWiFi telefon nadal będzie korzystal z VoLTE.
@muddyjest określony poziom RSSI zależny od operatora na podstawie którego nawet jak telefon zestawi tunel do infrastruktury operatora to nie pojawi się ikonka wifi calling z tego powodu i pokazuje ci to ikonka na górze. Volte będzie zawsze o ile jest włączone i nie masz ikonki wifi calling. Wifi calling będzie zawsze gdy widzisz jego ikonkę. Korzystanie z wifi calling tylko gdy nie ma zasięgu LTE jest bez sensu ponieważ handover połączenia działa TYLKO między volte a wifi calling.
Jak zaczniesz rozmowę po wifi calling i wyjdziesz poza jego zasięg a masz wyłączone volte lub brak LTE - przerwa połączenia
Jak zaczniesz rozmowę po sieci komórkowej bez volte a wejdziesz w zasięg wifi z włączonym wifi tracąc zasięg sieci komórkowej - przerwanie połączenia.
Zmiana w sposób który opisujesz jest bezsensowna, kosztowna i niezasadna tylko dlatego że masz problem który wynika z czegoś innego.
Jaki masz w ogóle telefon, soft i czy jest to brand orange?
@gk2a6 jeśli braknie zasięgu, to nie będzie hand-overu, to oczywiste. Tak jak zdarza się, że braknie 3G/2G, nic nadzwyczajnego. W takiej sytuacji korzystanie z VoWiFi ma właśnie NAJWIĘKSZY sens, a nie jest bez sensu!
Chodzi o to, bym to ja decydował, w jakiej technologii odbywa się połączenie, jeżeli zarówno LTE, jak i WiFi są dostępne. Nie znam oprogramowania wszystkich marek telefonów, ale NA PEWNO ta opcja istnieje w Samsungach oraz w Xiaomi. Nie trzeba żadnej "bezsensownej, kosztownej" zmiany, bo nie chodzi tutaj o przepisywanie oprogramowania modemu telefonu od nowa, tylko włączenie funkcji, która już tam jest, na poziomie konfiguracji "profilu" sieci Orange w telefonie.
Jest dostępna w Samsungach dla wszystkich polskich operatorów poza Orange - po prostu Samsung pozwala operatorom na zdefiniowanie wielu parametrów, w tym widoczności pewnych opcji inny przykład: ikonka VoLTE - w Orange nie jest wyświetlana, w pozostałych sieciach jest).
Mój telefon to S23 Ultra i - tak jak pisałem - mam w nim dwie kary SIM: dla T-Mobile mogę priorytet wybrać, dla Orange nie mogę. I było tak w każdym Samsungu z VoWiFi, który posiadałem (S7 Edge, Note 8, S10, Note 10+, Note 20 Ultra). Z małym wyjątkiem: po aktualizacji Note 20 Ultra do Androida 13 dla Orange pojawiła się opcja zdefiniowania priorytetu, ale o ile pamiętam w kolejnej aktualizacji bezpieczeństwa znów została wyłączona...
No to niestesty konsekwencja patosoftu orange. Na XEO/EUX działa okej, polecam i nie ma zbędnych śmieci operatora. A operator również dla tego softu przekazuje Samsungowi ustawienia aby usługi działały więc kłamstwem jest że to uzasadnia istnienie własnego brandu.
+1 aby dać możliwość wyboru.