- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Czasami tematy powracają w sprawie usług po śmierci abonenta. Jedni chcą zachować usługi, co umożliwia w niektórych przypadkach cesja, inni chcą zakończyć umowę abonamentową. Akt zgonu ułatwia dokonania cesji lub zakończenie umowy. Co się dzie ze sprzętem, jeżeli umowa z powodu zgonu zostanie zakończona? Czy sprzęt dzierżawiony należy zwrócić? Jeżeli sprzętu dzierżawionego nie da się odnaleźć, żeby zwrócić, to będzie kara za brak zwrotu, czy nie?
Co z urządzeniem wziętym na raty? Czy też powinno zostać zwrócone? Ale przecież część rat zostało spłaconych. Czy więc z powodu nieopłaconych reszty rat, telefon zostanie zablokowany po numerze IMEI?
Rozwiązane! Idź do rozwiązania
Rozwiązanie:
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Bez wglądu w umowę to jedyne co może spadkobierca zrobić żeby się w długi nie wkopać to przyjąć spadek do wysokości zobowiązań (albo go nie przyjąć wcale).
W temacie sprzętu nic nie może zrobić jeśli nie widzi umowy. Ale też nic nie musi robić jeśli tego sprzętu nie ma zamiaru wykorzystywać. Może go nawet oddać do utylizacji.
W praktyce telekomy nie widzą problemu z utrzymywaniem umów na "martwe dusze", z tym że nieboszczykowi trudno jest np. składać reklamacje na działanie usług więc to nieco ryzykowna taktyka.
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Co ze sprzętem po zgonie abonenta?
We wszystkich umowach które widziałem kwestia śmierci klienta była potraktowana bardzo konkretnie, odpowiednie paragrafy zawierały odpowiedzi na Twoje pytania. Umowy abonamentowej/dzierżawy sprzętu na pewno nie da się zcedować po śmierci ani odziedziczyć bo jest automatycznie zrywana. Sprzęt dzierżawiony pozostaje własnością operatora więc należy go zwrócić, inaczej można zostać oskarżonym o kradzież. Nie jestem pewien co się dzieje ze sprzętem na raty, ale ten jest zwykle przedmiotem nie tyle umów dzierżawy co umów kupna-sprzedaży i zapisy w tych umowach mogą być inne (umożliwiając np. dziedziczenie zobowiązań), ale czy tak faktcznie jest to tylko ktoś kto taką umowę ma mógłby zweryfikować. Jeśli raty nie będą płacone to blokada zostanie założona, tego można być pewnym.
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Co ze sprzętem po zgonie abonenta?
@j131 zapis w umowie niewiele pomoże, jeżeli np. była to e-umowa. Bez hasła nie ma moźliwości wglądu. Więc osoba załatwiając sprawy w imieniu byłego abonenta działa w pewnym sensie po omacku. Skąd ma mieć informacje, jaki sprzęt ma zwrócić, no chyba, że Orange udostępni te informacje.
W przypadku urządzenia na raty, to jeżeli urządzenie zwróci, to dostanie zwrot za zapłacone raty? Może zechce zatrzymać i opłaci całą kwotę pozostałych rat, to telefon nie zostanie zablokowany po numerze IMEI?
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Bez wglądu w umowę to jedyne co może spadkobierca zrobić żeby się w długi nie wkopać to przyjąć spadek do wysokości zobowiązań (albo go nie przyjąć wcale).
W temacie sprzętu nic nie może zrobić jeśli nie widzi umowy. Ale też nic nie musi robić jeśli tego sprzętu nie ma zamiaru wykorzystywać. Może go nawet oddać do utylizacji.
W praktyce telekomy nie widzą problemu z utrzymywaniem umów na "martwe dusze", z tym że nieboszczykowi trudno jest np. składać reklamacje na działanie usług więc to nieco ryzykowna taktyka.
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Co ze sprzętem po zgonie abonenta?
@ketrasaArtur mi się zdaje, że to będzie kwestia indywidualnego podejścia ze strony operatora w stosunku do osoby załatwiającej te sprawy w imieniu zmarłego abonenta. Raczej wszystko będzie można załatwić oraz wszystkiego dowiedzieć się kontaktując się chyba najlepiej osobiście w salonie firmowym.
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Co ze sprzętem po zgonie abonenta?
@ketrasaArtur Z tego co wiem, to niespłacone raty przechodzą na spadkobierców, a sprzęt nie podlega zwrotowi w ramach tego, że po zwrocie nie ma za co płacić. To samo tyczy umów- sam fakt zgonu likwiduje umowy, ale nie długi powstałe przed śmiercią abonenta. Te są egzekwowane. Kwestia jednak dogadania. Ostatnio znajoma, które mąż zmarł ułożyła się z Orange w sprawie długu za niepłacony abonament od momentu śmierci do chwili rozwiązania sprawy. Wszystkie koszty związane z usługą po dacie śmierci klienta są anulowane (się nasłuchałem w tym temacie)
Istnieje możliwość przekazania planów ratalnych za sprzęt spadkobiercom.
Sprzęt dzierżawiony jednak podlega zwrotowi (w przypadku zakończenia trwania usługi) lub naliczana jest kwota za ten sprzęt i traktowana jako dług (nawet do sprzedaży wierzytelności włącznie) spadkobierców