Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Oferta światłowodu 2.5 Gbps

Orange prowadził jakiś czas temu test XG-PON, czas na wdrożenie ofert na dostęp do internetu po światłowodzie przekraczających 1Gbps dla wymagających klientów.
Dać klientowi ONT XG-PON - klient niech sam zapewni router z portami 2.5 / 10 Gbit.

 

29-05-2022 w Pomysły

  • 1

    Otwarty

  • 2

    Realizowany

  • 3

    Zrealizowany

Komentarze
Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Jak najbardziej jestem za. Fakt można wziąć np 2 światłowody na adres albo i więcej i robić load balancing itd ale to jest zabawa i bardziej zaawansowana metoda. Prościej byłoby gdyby faktycznie można było sb zamówić o większej prędkości. Problemem jest ze nie ma modeli onta z portem eth powyżej 1gb. Edit. Jest raptem jeden model z tg co kiedyś znalazłem tylko że on ma tak samo wifi porty VoIP itd. Samego onta mającego Port światłowodowy i eth który obsługuje powyżej 1gb nie ma. Więc tu nie wygląda zbyt kolorowo. Tu trzeba byłoby żeby Orange pozwalał na użycie wkładek. Wtedy wystarczyłby router z portem światłowodowym i wkładka. Np Jeden model Asusa : RT-AX89X. Ma  dwa porty 10G, jeden Base-T i jeden SFP+. Jest też model co ma bodajże 1 sfp+, 1eth5gb   1 eth  2,5/1gb już nie pamiętam jaki to był model. Nie mówiąc już o routerach mikrotika czy Ubi. I tu jest już bogatsza możliwość sprzętowa. Samego onta mającego Port światłowodowy i Port eth powyżej 1gb nie znajdziesz póki co takich nie produkują.

29-05-2022

Nie dotyczy

Poprę pomysł 😎

Na firmę taki szybki internet, mega fajna opcja 😎

29-05-2022

Poziom 38, Pomocnik Międzygalaktyczny

Pomysł popieram, Orange czas gonić konkurencję (Vectra).

29-05-2022

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Warto wspomnieć że konkurencja ma 10gb i już testuje 25gb  Orange niby testuje 2,5 i 5 ale poza kilkoma artykułami jakoś cisza w temacie. Ponoć w Warszawie gdzieś można zamówić  ale chyba to taka miejska legenda. Coś gdzieś słychać ale nikt nie widział.

30-05-2022

Poziom 29, Znawca Przestworzy

Od kilku lat MOICO oferuje 10 Gbps i do tego jest to symetryk, jednak na bardzo ograniczonym obszarze. 

Sądzę że prędzej czy później na pewno będzie taka oferta. 🙂

 

31-05-2022

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@tolekpytanie tylko Ile to zajmie Orange i innym. Vectra ma  Ineatez  już wprowadza.Na ograniczonym terenie ale mimo wszystko już mają. Inea testuje nawet 25gb. A Orange z swoimi testami już i od kilku lat cisza podobno też gdzieś w Warszawie można zamówić ale jak wspominałem nikt nic nie pisze o tym nawet. Nie wiadomo nawet czy ktoś  używa

31-05-2022

Poziom 26, Entuzjasta Przestworzy

wyższe prędkości będą bo raczej nie ma od tego odwrotu ale obstawiam ze nie w tym roku. może w przyszłym(?). jeżeli już ktoś faktycznie potrzebuje dziś takich prędkości to dosłownie mały procent klientów.

01-06-2022

Nie dotyczy

@PARANOJA tu się zgadzam. Na tak wysokie prędkości zakładam będzie niszowe zainteresowanie.

01-06-2022

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@Anonim @PARANOJA zgadza się będzie to ułamek osób przynajmniej narazie. Nie mniej taka usługa będzie wprowadzona bo coraz większe prędkości są potrzebne. Coraz więcej urządzeń znajduje się w naszych domach/mieszkaniach strony coraz cięższe są. Itd. Kwestia tego żeby operatorzy wprowadzali w tym samym czasie bo znów przepaść technologiczna będzie jedni będą mieć znów szybkie prędkości a inni ISP zostaną w tyle i znów będzie segregacja klientów i jedna część kraju będzie bardziej rozwinięta a inna mniej. Takie moje zdanie. Jak wprowadzają to powinien być w miarę równy rozwój technologiczny bez tej przepaści. A tu Orange będzie dopiero wprowadzał 5gb a inea będzie wprowadzać 25. A inni operatorzy nawet jeszcze nie myślą o powyżej 1gb. Cóż tak to wygląda na dzień dzisiejszy. Z drugiej strony i tak mamy lepiej w Polsce bo było już kiedyś wspomniane w innym poście że w jakimś kraju mają szybszy światłowód ale tam mają ograniczenia Ile mogą "zuzyc" internetu. Po danej ilości im zwalniają internet. U nas takie rzeczy tylko na lte na miedzi czy na światłowodzie nie ma czegoś takiego. Ile zużyjesz to zużyjesz ale nikt Ci nie może zmniejszyć prędkości po przekroczeniu jakiejś ilości danych.

01-06-2022

Poziom 18, Badacz Przestworzy

W 2021 w czerwcu gadalem z monterem, znajomy. Mówił że za kilka miesięcy będzie 2 Gbps. Mija rok i nie ma.

 

Czekam, ja bym sobie wziął 

 

25-07-2022

Poziom 10, Zwiadowca Przestworzy

Jestem za

02-09-2022

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

U konkurencji na literę I jest już 10Gbps i to symetrycznie! W orange obecnie max to 900/300 Mbps 😕

29-11-2022

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@gk2a6już mówiłem o tym kiedyś, że INEA ma 10Gb symetryk ,Vectra też 10Gb. Orange ucichł na jakiś czas z tymi testami 2,5 i 5 Gb niby w Warszawie można było zamówić ale czy faktycznie była kiedykolwiek opcja do zamówienia tego nie wiadomo. Natomiast teraz w  kilku salonach jest możliwość przetestowania światłowodu 10Gb w orange więc chyba testy 2,5 i 5Gb im się jednak udały. https://www.orange.pl/zobacz/swiatlowod-10 https://www.telepolis.pl/wiadomosci/taryfy-promocje-uslugi/orange-swiatlowod-pro-10-predkosc-10-gb-s-testy Gdzieś była nawet informacja kiedy mają uruchomić sprzedaż światłowodu 10Gb. Natomiast mnie interesuje jak to wygląda od strony technicznej . Dadzą pewnie do tg kolejną wersje FunBox'a .Livebox6 ostatnio w  Francji wprowadzony ma Wi-Fi 6E (pracujące w paśmie 6 Ghz) oraz port LAN w standardzie 2.5G. Przydałby się ONT z XGSPON i portem eth 2,5/5/10 albo żeby orange umożliwiło używanie wkładek sfp/sfp+ jak to robią w Francji. Tam domyślnie dają wkładki chyba, że ktoś nie chce to wtedy dają Livebox'a. To tak jakby u nas dawali domyślnie ONTy a jak ktoś nie chce to Funboxa.Heh .Cóż jak widać można a u nas nie chcą.

29-11-2022

Poziom 29, Znawca Przestworzy

No to mamy 10 Gbps w Orange Światłowód Pro

31-12-2022

Poziom 38, Pomocnik Międzygalaktyczny

@tolek ale chyba jeszcze bez  oficjalnego startu, nie wiadomo kiedy oferta będzie dostępna dla konsumenta...

31-12-2022

Poziom 29, Znawca Przestworzy

@slav72 masz rację. W każdym razie to już bardzo obiecujące. 😉 Nie spodziewam się że będzie info że testy nieudane i rezygnują z takiej oferty. Ewentualnie testy będą długie lub oferta będzie bardzo ograniczona do ulic w dużych miastach. 

Nie wiem jakie są dosyły do bloków, ale powiedzmy jeżeli kilku klientów jest na porcie 2,5 Gbps to... przy usłudze 10 Gbps porty będą musiałby być 100 Gbps a więc będzie potrzebny upgrade sprzętu. 

31-12-2022

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Wygląda na to ze Orange wprowadził protezę. Wygląda to na dostarczenie 2Gbps do modemu który dalej ma interfejsy  tylko 1Gbit niestety https://www.orange.pl/zobacz/swiatlowod-2

 

@Marcin_SBWiFi6 czy jest szansa na rewizję stanowiska wyrażonego w https://nasz.orange.pl/t5/AMA-Funbox-6/Brak-portu-WAN-i-LAN-2-5Gb/td-p/251117 ?

Jak widać decyzja o braku 2.5Gbps delikatnie mówiąc problematyczna. Już czas na taki sprzęt.

26-01-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

jest sensacja! Konsultant wspomniał że pewnie będzie nowy sprzęt z portem 2.5Gbit ale nie był w stanie potwierdzić. Wygląda że warto poczekać. Póki co proteza funbox 6 wyciagajacy max 1.8Gbps sumarycznie na dwoch portach

26-01-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@gk2a6jakiś czas temu już widzieliśmy ten nowy sprzęt przy testach 10Gb (8/8Gb) Był tam 1 port 10Gb eth. Możliwe, że o nim ci wspominał. Nie wiadomo czy pozostałe porty obsługują więcej 2,5/5 czy to 1Gb podejrzewam że raczej 1Gb. Jak na moje o prócz tego portu 10Gb mogliby na pozostałe porty dać też od razu 2,5/5 albo od razu wszystkie porty eth po 10Gb byłby bardziej przyszłościowy

28-01-2023

Poziom 29, Znawca Przestworzy

@Emill1 chociażby ze względu na ruch LAN lepiej byłoby aby były to porty >=2,5 Gbps. 

28-01-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@tolektoć mówię o tym ale nie spodziewam się że na pozostałe porty dadzą . Zawsze można użyć własny switch z portami 2,5/5/10 i podpiąć pod ten 10Gb port . Najlepiej było by jakby wszystkie porty takie dali ale Orange oszczędza na klientach więc raczej nie ma na to szans i trza będzie sobie radzić we własnym zakresie.

29-01-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Absolutnym minimum wydaje się:

1 wan 2.5 Gbps

co najmniej jedno złącze lan 2.5Gbps + możliwosć przebicia 1Gbps na wifi (odpowiednie połączenie wewnętrzne i sprzęt wspierający taką wydajność wifi<>wan)

30-01-2023

Poziom 4, Obserwator Przestworzy

Czy ktos zna jakis router / ONT z portem 2,5GB może jakieś propozycje dla Orange ?

 

https://cdr.pl/p9214,uplink-gp502r-terminal-ont-epon-gpon-1x-2-5ge-1x-ge-1x-sc-upc.html

01-02-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@marcinnpojedyńczy ONT bez zbędnych pierdół typu wifi pots to jest jedynie ONT z XGSPON'em .A przykład takowego podawałem już w innym wątku.Huawei HN8010Ts ma port XGS-PON i może 10Gb ogarnąć i ma port eth w auto-negocjacji  10/5/2,5/1Gb.

Marcin musi być SC/APC ty znalazłeś SC/UPC. Poza tym Orange używa sprzętu HUAWEI jako terminali i raczej niczego innego poza HUAWEI nie wezmą.

04-02-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@Emill1i to by zrobiło robotę. Wypuszczanie usługi niedostępnej dla poweruserów czyli posiadających samo ONT to absurd. Chętnie poznałbym i prześledził tok myślenia kogoś kto to wymyślił i zaakceptował w Orange.

04-02-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@gk2a6 zapewne go wprowadzą ale podejrzewam, że dopiero przy wprowadzaniu światłowodu 10Gb (8/8) i z nowym Funboxem. Póki co do światłowodu 2Gb im się widać nie opłaca bo tną póki co koszty jak się da , narazie nie muszą dawać lepszego sprzętu to się ociągają z wprowadzeniem.

04-02-2023

Poziom 4, Obserwator Przestworzy

@Emill1  Tak, Orange lubi Huawei, szukałem u nich ale nic nie mają. Dlatego szukam podobnych produktów, moze to bedzie impuls do rozwiązania problemów. W miedzy czasie takie cos :  http://xbest.pl/index.php?p5117,ont-gpon-lxt-010h-d-leox-1x2-5ge-1xgpon-sc-apc

 

Z drugiej strony Sagem robi urządzenia na zamówienie. Jakby Orange zamówił funboxa z portem 2,5 tez by zrobili. Pod telewizje kablową już coś takiego mają. Ale z możliwym trybem bridge najchętniej 😉

10-03-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

@marcinnOnt'a Huawei z portem 2,5eth nie trafi, żeby był taki jak ten leoxa. Więc nie wprowadzą niczego pośredniego. Do XGS-PON to mają ten model: Huawei HN8010Ts ale on drogi w sumie więc do prędkości 2Gb im się nie opłaca dawać chociaż mogliby, byłby przyszłościowy. A Ont'a nie Huawei nie wezmą raczej. A co do Sagem -  Funboxa to nam zrobią z portem 2,5gb eth ale mogą też czekać z wprowadzeniem opcji światłowód 8Gb/8Gb i zapewne dopiero wtedy dostaniemy nowego Funboxa. Podobny sprzęt już mają za granicą, u nas może już też zaczynają produkować. Wprowadzenie 8/8  miało być w tym roku tak w  zeszłym roku pod koniec ogłaszali  możliwe, że coś nie wypaliło i nie przemyśleli  decyzji o wprowadzeniu pośredniej prędkości stąd mamy co mamy. Możliwe, że w przyszłości naprawią i te ofertę.

10-03-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Zdecydowanie potrzebujemy ont z portem co najmniej 2.5Gbps. Proszę o uznać ten komentarz za uzupełnienie opisu pomysłu.

12-03-2023

Poziom 4, Obserwator Przestworzy

To chociaż może rozwiązanie pośrednie, czysto softwarowe,  z użyciem Funboxa - bonding na portach z użyciem balance-rr

16-03-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Gdyby był bonding byłoby to jakieś rozwiązanie.

Na chwilę obecną technicznie na funboxie 6 z usługą 2Gbps da się na wifi wyciągnąć 1,6 Gbps w kanale 160MHz, nie więcej, jednocześnie oczywiście po kablu pozostałą przepustowość można wykorzystać na którymś porcie 1Gbps. Na żadnym ONT nie da się obecnie przebić 300Mbps uploadu i ~930Mbps i żaden oferowany przez Orange w Polsce sprzęt nie ma portu 2.5Gbps.

2gbps.png

 

17-03-2023

Poziom 18, Badacz Przestworzy

jestem głodny chce więcej - kiedy XG-PON?

 

lancewicz_0-1699031183083.png

 

03-11-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

No te 2Gbps to chyba nie są na GPONie?

03-11-2023

Poziom 18, Badacz Przestworzy

są na GPONie. GPON "ciągnie" do 2,5gb/s

03-11-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • Dopóki nie będzie sprzętu z portem co najmniej 2.5Gbps to dyskusja o czymś więcej jest trochę jałowa. Nie rozumiem tego betonu. Przecież każda nowoczesna płyta główna ma już interfejs 2.5Gbps. Jeśli chcą żeby to się bardziej opłaciło w dłuższej persoektywie port 10Gbps z negocjacją również na 2.5 i 1 byłby bardzo spoko. Sprzęty z szybszymi portami juz są tylko jakoś nie w PL. No i 6GHz byłoby świetnym ruchem w kanale 160MHz dla usługi 2Gbps w obliczu zatłoczonego w typowym bloku 5Ghz.

03-11-2023

Poziom 18, Badacz Przestworzy

Dla mnie jak FB6 z usługą 2Gb/s robi 1,5Gb/s na radiu to całkiem dobry wynik. Ale i tak pewnie w przyszłym roku pojawią oferty na 10Gb/s i wtedy ten router ma wyjście na miedzy na 10Gbit/s ale nie mam pojęcia z negocjacją na 2,5Gbe. 

Pojadę może do miasteczka Orange z kartą na 2,5 i zapnę się i zobaczymy:) 

06-11-2023

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

Napisz gdzie w Warszawie są te nowe FB to podepnę się z kartą 2.5 i sprawdzimy.

14-11-2023

Poziom 2, Obserwator Przestworzy

Ja mam jako router ZYXELA EX5601-T1 AX6000 ma WAN 2,5 Gbi LAN 2,5 Gb czyli dwa porty plus 3 x 1 Gb - oraz switcha TENDA TEM2010F 8 x 2,5 GB plus 2 x SFP

 

i jezeli takiego ZYXELA samego oferowali by jako BRIDGE - to bedzie smigac na pelnej predkosci - a tak czekam az wprowadza takie urzadzenie - a wiec traca klienta

grudzień

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy

W sumie zrealizowane. Jest oferta 2Gbps i to z funboxem 10 którego jeden port zestawia się zarówno na 10 jak i 2.5Gbps.

wrzesień