Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?


Poziom 10, Zwiadowca Przestworzy
  • 9
  • 18
  • 0

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Witam wszystkich, niestety problem z którym nie mogę się uporać od kilku lat przyprowadził mnie tutaj. Nie jest niczym odkrywczym, że Orange udostępnia swoją infrastrukturę innym lokalnym dostawcom, którzy albo nie chcą się do tego przyznać zasłaniając się tajemnicą handlową, albo kłamią, że infrastruktura jest w całości ich. Nie byłbym tutaj, gdyby ten sam problem nie istniał u trzech "innych" dostawców internetu, których przez te kilka lat miałem możliwość sprawdzić, jednak wszystko wygląda na to, że problem pozostaje niezmienny nawet w najmniejszym stopniu bez znaczenia, czy jest to Orange, T-Mobile i dwóch pozostałych lokalnych dostawców.

 

W grze na którą poświęciłem wiele lat - CS:GO - po wyłączeniu jednej z komend (cl_predict 0) daje możliwość rozgrywki w taki sposób, w jaki dzieje się to na rzeczywiście na serwerze, czyli każde wasze kliknięcie będzie opóźnione na ekranie o tyle, ile wynosi wasz ping w obie strony + czas jednego ticku czyli w przypadku serwera 64 tickowego wyniesie to 15ms. Obliczenia są proste: ping w obie strony wynosi 20 ms, tick 64, sprzętowy input lag więc każde kliknięcie na klawiaturze i na myszce da odpowiedź na serwerze i na waszym monitorze po 35 ms + input lag, tak wygląda teoria. Taka rozgrywka jest znacznie utrudniona, bo przypomina bardziej granie na laptopie z odpustu i włączonym V-Sync, więc rozwiązano to tak, że gra "symuluje" (gdy cl_predict jest ustawiony na 1) wasze ruchy, które obliczone są przez komputer i dlatego rozgrywka wydaje się być płynna i responsywna. Nie dotyczy to tylko CS:GO, ale większości gier. Jest to ciekawy eksperyment, w którym można ocenić jak bardzo to, co widzicie na swoim ekranie odbiega od tego, co dzieje się na serwerze.

 

Opóźnienie rzędu 35 ms to jest niewiele i można to sprawdzić tutaj https://kkmet.com/ping/ Oceńcie sami, czy przeszkodziłoby to wam w grze, bo jeżeli mówimy o mnie, to absolutnie nie. Rzecz w tym, że to co widzę w grze przy włączeniu oczekiwania na odpowiedź serwera, nie jest nawet blisko opóźnienia, które wynikałoby z moich teoretycznych obliczeń. Niestety nie posiadam szybkiej kamery, ani przerobionej myszki do mierzenia input lagu, ale z pomocą kamery telefonu i programu do obróbki wideo byłem w stanie oszacować, że opóźnienie to w rzeczywistości wynosi więcej niż 100 ms, a więc jest to pułap, który zdecydowanie utrudnia rozgrywkę i ewidentnie jest tu coś nie tak. Dodam, że jest to i tak lepszy wynik, bo test został zrobiony na polskim serwerze.

 

Wracając do komendy cl_predict i CS:GO (chociaż tak jak wspomniałem, z takiej techniki korzysta większość gier FPS, by gra na waszym ekranie wyglądała responsywnie). Tłumaczy ona, dlaczego na waszym ekranie przeciwnicy reagują i poruszają się zadziwiająco szybko. Odpowiedź brzmi: wasz komputer chce nadążyć za tym, co dzieje się na serwerze i stara się skompensować rozbieżności między klientem a serwerem. Najlepszym przypadkiem będzie niski ping, wysoki tickrate i bardzo niski input lag i jeżeli każde kliknięcie będzie faktycznie odpowiadać sumie opóźnień wynikających z tych czynników, to macie farta.

 

Muszę być pechowcem, gdyż za każdym razem zmieniając dostawcę internetu oczekiwałem, że w końcu coś się poprawi, ale na próżno. Żaden z dostawców nie chciał kiwnąć palcem w tę stronę, twierdzili, że "u nich wszystko w porządku", za czym może kryć się "ale u właściciela infrastruktury nie" i prawdopodobnie dobrze zdawali sobie sprawę z tego, że są bezradni, zakładając nawet, że naprawdę chcieliby coś pomóc. Wyszukałem na stronie https://wyszukiwarka.uke.gov.pl/ jak wygląda sytuacja na moim osiedlu i wygląda na to, że "wszystkie drogi prowadzą do Orange".

 

orange.png

 

Na pewno siedzą tu specjaliści od sieci, więc chciałbym zadać pytanie: Dlaczego wysyłam i czekam na odpowiedź serwera z dużo wyższym opóźnieniem, niż sugeruje to mój ping i czy jest jakakolwiek szansa, że ktoś w Orange zainteresuje się tym tematem?

 

20 ODPOW. 20

Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 595
  • 1146
  • 2

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Trochę to dziwne że według Ciebie wszystkie drogi prowadzą do Orange....mam na myśli że TMobile i dwaj pozostali operatorzy świadczą usługę w oparciu o łącza Orange? Przyczyny problemu szukałbym lokalnie w domu, być może masz swój router, być może problem leży po stronie komputera ale pisząc że testowałeś u czterech różnych operatorów i masz ten sam problem to zdecydowanie zacząłbym od własnego sprzętu 😉

Próbowałeś podłączyć testowo jakiś inny komputer w domu? masz jakiś dodatkowy sprzęt sieciowy pomiędzy komputerem a routerem operatora? zakładam że wszystko masz podłączone po kablu ethernet a nie Wifi 😉 

cl_predict z tego co piszą, sugerują pozostawić ustawione na 1 czyli z przewidywaniem ruchu, być może czas o którym mówisz po wyłączeniu cl_predict na 0 jest jednak większy niż te Twoje wyliczenia, nie chcę się mondralować w tej sprawie bo nie znam się na architekturze pisania tego typu gier sieciowych pomimo informatycznego wykształcenia 


Poziom 10, Zwiadowca Przestworzy
  • 9
  • 18
  • 0

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

T-Mobile działało na 100% w oparciu o infrastrukturę Orange. Z pozostałymi dostawcami nie jest to takie pewne, ale sugerować to może to, że:

- obu posiada FTTB, ale żaden z nich nie prowadzi światłowodu do mieszkania (tylko skrętka i koncentryk),

- na mapie UKE wszystko rozchodzi się od punktu łączenia kabla Orange (jednak przydałoby się tutaj więcej szczegółowych informacji),

- żaden z tych dostawców nie prowadziłby swoich światłowodów i kanalizacji przez całe miasto, bo jest to bardzo kosztowna inwestycja,

- problem jest identyczny u każdego dostawcy, zmienia się tylko ping, co jest oczywiste i jestem do tyłu względem czasu serwera o kilkaset milisekund w skrajnych przypadkach.

 

Dodam jeszcze, że problem nasila się podczas oczekiwanego zwiększonego ruchu w sieci, ale to nie znaczy, że o 5 rano w poniedziałek jest wszystko ok. Jest wciąż niegrywalnie, więc mogłoby to świadczyć o jakimś problemie w konfiguracji sieci, kolejkowaniu pakietów, priorytetowaniu pakietów. Na drugim końcu miasta u tego samego dostawcy mój znajomy nie ma takich problemów, więc sugeruje to, że jest on lokalny.

 

Chciałbym, żeby przyczyna była u mnie w domu. Nie pomogło absolutnie nic, wyobraź sobie jakąś rzecz, której mogłem nie zrobić z komputerem albo konfiguracją, a zapewniam, że na pewno ją zrobiłem. Stawiałbym jednak na to, że Orange musiało gdzieś zrobić psikusa. Może są to dryfy zegarów na sprzęcie sieciowym i stąd ta cała desynchronizacja? Mogę tylko zgadywać, gdyż moja wiedza o sieci jest ograniczona.

 

Dopiszę jeszcze, że to samo występuje na dwóch różnych komputerach i w absolutnie każdej grze sieciowej. Pamiętam, gdy grałem w LoLa na drugim końcu Polski, to każde moje kliknięcie miało natychmiastową odpowiedź na serwerze. Gdy wróciłem do miejsca, w którym problem występuje, nie potrafiłem grać postacią, którą opanowałem prawie że do perfekcji, ze względu na to niewytłumaczalne opóźnienie. Jestem cały czas podłączony po kablu, mam nawet overkill w postaci cat. 8 z ekranowaniem i nie zmieniło to nic.


Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 595
  • 1146
  • 2

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Rozumiem, że nie korzystasz z dodatkowego, własnego routera w domu tylko z routera operatora tak?

TMobile może korzystać z włókien Orange ale nie korzysta z ich routingu więc nie można stawiać znaku równości pomiędzy Orange a TMobile bo każdy z nich ma własny routing międzynarodowy, TMobile co najwyżej może korzystać z włókien Orange, podobnie jak lokalni operatorzy, oczywiście lokalni teoretycznie mogą też korzystać z łączy Orange ale to byłoby widać po tracercie

W domu poza Tobą nikt nie korzysta z Internetu? To jest usługa światłowodowa czy DSL?

Próbowałeś CS:GO z opcją "cl_lagcompensation 1" i "cl_weaponpredict 1"?

na marginesie to w Orange zawsze był problem z routingiem do CS:GO 😉


Poziom 10, Zwiadowca Przestworzy
  • 9
  • 18
  • 0

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Mam swój router, mam modem od jednego dostawcy, mam router od drugiego dostawcy - nie było najmniejszej różnicy pomiędzy nimi. Podpinałem też skrętkę bezpośrednio do komputera z pominięciem routera - to samo.

 

W tej konkretnej sytuacji nie chodzi nawet o routing. Przypominam, że gracze z dalekiej Syberii lub Kazachstanu są w stanie trzymać wysoki poziom w grach pomimo długości tras.

 

Teraz nikt nie korzysta, bo mam dwóch dostawców w tym samym czasie jeszcze przez parę dni. Wcześniej ustawiałem QoS, ale wciąż gdy tylko ja korzystałem z internetu, to było to samo. Sieć dostępowa jest połączona poprzez kabel koncentryczny. U drugiego lokalnego dostawcy przez UTP. W Orange i T-Mobile miałem światłowód do mieszkania. Próbowałem cl_lagcompensation 1, ale tak jak wspomniałem, problem występuje w każdej grze. Kiedyś na reddicie znalazłem wpis sugerujący, że może to wynikać z dryfu zegarów w sprzęcie. Dla testu kupiłem VPS i zainstalowałem na nim iperf, by móc prześledzić jak wygląda sytuacja z pakietami UDP i faktycznie, dopóki nie zsynchronizuje się czasu na swoim komputerze i na serwerze, to opóźnienia dochodziły do 1 sekundy. Gdy zresetowałem godzinę w systemie, to pokazywało mi 20 ms, ale z każdą godziną opóźnienie stopniowo wzrastało. Może jest w tym eksperymencie jakieś światło nadziei, żeby wytłumaczyć co tak naprawdę dzieje się u mnie na osiedlu?


Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 595
  • 1146
  • 2

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Podaj jaki masz dokładnie router, i czy masz na nim teraz włączony QoS, a jeśli tak to jaki

Próbowałeś w CS z "cl_weaponpredict 1"  ?


Poziom 10, Zwiadowca Przestworzy
  • 9
  • 18
  • 0

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Obecnie Cisco EPC3940L, ale mam jeszcze Asusa RT-AX56U. Teraz nie konfigurowałem QoS i tylko ja korzystam z tej sieci, żaden telefon nie jest połączony po WiFi ani żadne AGD. Domyślam się, że zmierzasz do chipsetu Puma, ale chciałbym, żeby to było takie proste.

 

Tak, próbowałem z cl_predictweapons, ale nie wyciągnąłem żadnych wniosków poza tym, że gra staje się uciążliwa przez zdublowane dźwięki strzelania.


Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 595
  • 1146
  • 2

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

O ile pamiętam to Cisco EPC3940L ma chipset Broadcoma a nie Pume 

Pytalem o QoS bo czasem QoS potrafi zepsuć a nie pomóc, i kwestia wyboru właściwego QoS czyli np. Adaptive a nie podstawowy ale zakładam że w domu nikt nie obciąża Ci łącza w sposób niekontrolowany

na pewno nie wyłączałbym tej opcji przewidywania w CS bo to tylko Ci pogorszy, 

routing ma znaczenie o tyle że nie monitorujesz cały czas obciążenia połączenia do Valve przypominam też że Orange nie wymienia ruchu z Valve czyli CS:GO w Polsce 

pusc tracert do polskiego serwera Valve np. 155.133.230.33

zawsze też w przypadku problemów możesz spojrzeć na globalne obciążenie CS:GO https://steamdb.info/app/730/graphs/


Poziom 10, Zwiadowca Przestworzy
  • 9
  • 18
  • 0

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Dzięki za zaangażowanie, jednak wolałbym uniknąć tematu QoS, routingów, wymiany ruchu z Valve i konfiguracji po mojej stronie. Miałem na to 4 lata. Jestem przekonany, że wina leży po stronie operatora.


Poziom 20, Odkrywca Przestworzy
  • 595
  • 1146
  • 2

Skąd to opóźnienie pomimo niskiego pingu?

Ty raczej sugerujesz że wina leży po stronie wszystkich czterech operatorów 😉

można i tak…ale jesteś też odporny na argumenty bo tak jak Ci napisałem w pierwszym poście, nie ma opcji żeby w przypadku TMobile problem leżał po stronie Orange bo Orange nie świadczy im routingu 😉

naprawdę zastanowiłbym się czy nie masz jakiegoś problemu ze sprzętem w domu skoro u czterech operatorów masz ten sam problem…tu Orange nie ma raczej nic do rzeczy…tak mógłbyś myśleć gdybyś miał tylko łącze z Orange, operator lokalny też pewnie bierze włókna z Orange ale transmisję ma od innych operatorów bo lokalni Operatorzy nie biorą upstreamu międzynarodowego z Orange 😉

Mialeś jak piszesz różne okablowanie, rożne urządzenia w domu, różnych operatorów…a problem ciągle jest…wyciagnij wnioski 😉

obawiam się że nie znajdziesz tu pomocy w szczegółowej diagnostyce działania gry na Twoim kompie…to raczej na forum pomocy technicznej Valve

jeszcze raz powtórzę, inna byłaby sytuacja gdybys testował jednego operatora czy nawet dwóch ale nie czterech! To szukanie problemu nie tam gdzie on prawdopodobnie jest 

poza tym widać niestety że nie rozumiesz różnicy pomiędzy routingiem a dzierżawą włókien światłowodowych  😞