IPTV, polepszenie jakości obrazu dla klientów światłowodu
Obecnie przesyłany obraz dla usługi IPTV zarówno na łączach światłowodowych jak i miedzianych jest taki sam. Względy ekonomiczne czy też przepustowość i jakość linii miedzianych nadały takie ograniczenia, co jest zrozumiałe lub było do zrozumienia jeszcze kilka lat temu.
Coraz większa liczba klientów usług w oparciu o technologię światłowodową sugerowała by, aby jednak odejść od ujednoliconego "sygnału" i przygotować chociaż trochę lepszą jakość użytkownikom "światełka".
Jakość usług IPTV w Orange oczywiście nie jest zła w porównaniu do np. internetowych streamingowych telewizji. Aczkolwiek im bardziej dynamiczny obraz i więcej ruszających się szczegółów na ekranie tym bardziej widać ułomność niskiego bitrate'u i słabej kompresji obrazu.
Nie liczę tutaj oczywiście na jakość rodem z telewizji satelitarnej lub kablowej, ale o poprawienie obecnej jakości. Czasami są nawet tak kuriozalne sytuacje, gdy w okolicy logo stacji telewizyjnej jest szybko poruszające się elementy z detalami, to nawet logo jest rozmazane...
Proponuję zwiększenie bitrate'u oraz siły encodingu IPTV dla klientów posiadających światłowód.
28-06-2019 w Pomysły
1
Otwarty
2
Realizowany
3
Zrealizowany
A jakie parametry chciałbyś były lepsze? Mało stacji nadaje w 4K.
Nie musi być więcej kanałów 4k. Chcę aby zwykłe kanały HD miały większy bitrate i mocniejszy encoding.
Ja bym na Twoim miejscu sprawdził kabel HDMI. Mam IPTV na 3 dekoderach, wszystko działa mega stabilnie i obraz nie jest ani przez chwilę rozmazany.
Niestety, polskie kanały nie nadają w zbyt wysokiej jakości i zwiększenie bitrate na niewiele się zda - z pustego i Salomon nie naleje niestety.
Osobiście uważam, że jakość jest bardzo dobra a nie ma sensu ruszać czegoś, co jest dobre 🙂
Kabel HDMI nie ma nic do tego, obraz jest przesyłany cyfrowo tak samo jak w Display Port. Tutaj albo będzie obraz albo go nie będzie, nie tak jak w przypadku przesyłu analogowego.
To są typowe przypadłości kompresji obrazu zestawione ze złożonościa (trudnością) sceny.
No nie wiem - sprawdzałem na każdym telewizorze, specjalnie przy dynamicznych scenach (piłka nożna) - wszystko działa. Jest żyleta - ani na sekundę nie było żadnych artefaktów ani pikselozy, ani też rozmazania - wręcz przeciwnie. Wszystko mega stabilne. Za to w UPC było bardzo widać kompresję.
Jak dla mnie problem występuje nie w samej jakości TV, a gdzieś po drodze. Ale może się mylę i u mnie nie jest aż takie ciśnienie - miałem jedynie satelitę, gdzie była tragedia - UPC, to samo i na Orange wszystko wygląda do tej pory najlepiej.
Może mogliby troszkę podnieść ten bitrate, ale nie uważam, że zmieniłoby to wiele - bo po prostu nasze kanały nadają w niskiej jakości.
Piłka nożna nie jest jakimś trudnym materiałem do kompresji. Dużo jednego koloru, trawa zazwyczaj jest na tyle daleko, że nie widać szczegółów. Zazwyczaj ujęcia które pokazują detale trawy są w zwolnionym tempie.
Jak będzie kamera z tyłu bramki pokazująca siatkę i w nie zwolnionym tempie zostanie odtworzony moment, gdy piłka uderza w siatkę poruszając szybko każdą linkę to zobaczysz o czym mówię. Albo jak masa konfetti leci w momencie podnoszenia pucharu 🙂
Wejdź sobie na jakiś przyrodniczy/podróżniczy kanał, i szukaj np. wzburzonej tafli wody na cały ekran. Zobaczysz nawet rozmazujące się logo stacji telewizyjnej 🙂
Orange nie ma oddzielnego pasma na tv w technologii kablowej. Jeśli oglądasz kanał w HD, to normalne że Ci internet zwalnia. Pasmo jest wspólne na wszystkie usługi (tv, ew multiroom, internet, ew. voip).
Źródło: @Piotrekk85
Czy ten wpis regulaminu nie dotyczy przypadkiem technologi xDSL?
Bo na FTTH mam nawet z 3 dekoderami włączonymi pełną prędkość?
Jak masz prawdziwe ftth to w ramach testów tak jest. A czy jest to docelowe rozwiązanie? Wątpię.
@Anonimjuż pokazałeś dobitnie prawie w każdym komentarzu i w tym temacie i w innym, że ty nie masz z tym problemu. Nie powtarzaj cały czas tego samego.
Chodziło mi o testy z osobnym pasmem dla TV, czyli to co napisał Piotrek - że skoro działa teraz tak, że nie zabiera tego głównego pasma, to niech tak zostanie - spokojnie 😉
u mnie tv jak żyleta IPTV działa
Problem z bitrate'm oczywiście JEST. I nie tylko z nim.Ponieważ nie chcę mi się jeszcze raz klepać po prostu przekleję swój post z innego wątku,zgłoszony zresztą zgodnie z sugestią jako pomysł:
Przyczyną tego że nie można ściszyć dźwięku jest fakt że dekoder niektóre kanały wypuszcza jako bitstream,a niektóre jako PCM.Tutaj ewidentnie wina leży po stronie nadawcy i transmisji multicastowej(TV),bądź unicastowej (VOD) jaką do niego wysyła.Powinno być tak że dźwięk w transmisji multicast/unicast jest wysyłany w 2 osobnych torach (z możliwością wyboru PCM w celu ściszania).Naturalnie Orange tego nie robi z 2 powodów:
- po pierwsze musieliby dodatkowo obrabiać kanały nadawane wyłącznie jako bitstream tak aby występowały też w opcji PCM.
- po drugie ze względu na dodatkowe wymagania pasma przesyłu.
Naturalnie można skonfigurować to pudełko w trybie "dźwięk TV" i wtedy sam dekoder przerzuci wszystko na PCM,ale i tu uwaga:tylko 2 kanałowe ! To jest w sumie istota tego problemu.Firmware jest w wersji dla idiotów,tzw. "instrukcja obsługi" zresztą też.Wycięto z niego cały HDMI CEC,lipsync,czy właśnie możliwości obsługi szczegółowego wyboru formatu wyjścia audio.i jego poziomu a także zachowania.Mój 5 letni dekoder od konkurencji,który oddałem 1.5 roku temu w zamian za to "cudo" nie miał takich bugów.Jak już coś szczęśliwie jest przesyłane jako 5.1 (np. niektóre programy/filmy z TVN), to dopiero zaczyna się robić ciekawie ponieważ kanały są albo wadliwie dekodowane (w co wątpię),albo wadliwie wysyłane;prawie cała para idzie w centralny kanał,w kanałach L,R,SL,i SR coś tam sobie cicho plumka bez ogólnego związku z sytuacją.Pomijam niski poziom wyjściowy.Dodatkowo skandalem jest fakt ewidentnego cięcia pasma.Widać to zwłaszcza na VoD zwłaszcza jeśli ktoś wypożyczy coś UHD. Latające po ekranie makrobloki widoczne zwłaszcza przy przejściach tonalnych na ciemnych scenach to standard niestety.Tutaj Orange ewidentnie liczy na cuda zdziałane przez upscaler/procesor Samsunga,który nie jest żadną rewelacją nawiasem mówiąc
.Dla ciekawych proponuje eksperyment:
- wpięcie smart switcha pomiędzy FunBox'a a dekoder,zmirrorowanie portu dekodera i podpięcie pod ten mirror Wiresharka. Zastąpienie FunBox'a czymś rozsądniejszym (np.MikroTik 3011- tu pozdrowienia dla adminów za uporczywe próby "zalogowania" się do urządzenia po telnecie i nie tylko ) pokazuje również jak się sprawy mają.Można sobie wtedy poobserwować na bieżąco wartości transferu jaki zachodzi pomiędzy nadawcą a dekoderem,potem porównać do sesji UHD czy FHD z np. YouTube zestawionej prosto z TV a następnie wyciągnąć wnioski.Generalnie w telegraficznym skrócie wynika to z chorego moim zdaniem pomysłu dystrybucji sygnału po VLAN-ach (35-internet,838/839 muticast/unicast - TV,VOD,EPG i inne),oraz adresacji (dekoder/router dostaje dodatkowy adres z "puli multicast" mówiąc w uproszczeniu) oraz cięcia pasma po stronie nadawcy..Problem wadliwego modelu dystrybucji sygnału TV/VOD jest dość dobrze znany i opisany (hasło "triple play orange na własnym sprzęcie" w necie ) i nomen omen występuje także we Francji.Problem dźwięku z ICU 100 trochę mniej.Problem dźwięku Atmos z Netflix'a a raczej jego braku w ogóle.Generalnie parę próśb do Orange:
- o odblokowanie menu "serwisowego" dekodera /ewentualnie wypuszczenie nowego firmware'u z możliwością szerszej ingerencji w ustawienia
- o zmianę formy streamowania kanałów TV (dodatkowy kanał PCM dla kanałów bitstream,oraz poprawnie wypuszczony bitstream 5.1 z poprawnymi poziomami ).
- ewidentnie w wypadku VoD o stream z dźwiękiem 5.1 w wypadku wyboru oryginalnej ścieżki (i częstszą możliwość takiego wyboru naturalnie - bo na razie jest z tym bardzo kiepsko ).
- o zaprzestanie tak radykalnego cięcia transferu emisji multicast/unicast.
- o dźwięku Atmos i obsłudze HDR już nawet nie wspominam.
A tutaj jeszcze ostatnie kwiatki:
Ostatnio przy okazji poruszyłem ten temat na infolinii pomocy technicznej i obsługujący mnie pan podał mi adres KORESPONDENCYJNY w celu skierowania pisma w w/w sprawie,który niniejszym publikuję:
Orange Polska S.A.
ul.Jagiellońska 34
96-100 Skierniewice
Adresu mailowego do poruszania tego typu spraw BRAK.
Pozdrawiam i zachęcam do tradycyjnego mass-mailingu w tej sprawie.Przyklejanie znaczków też ma swój relaksujący oldskulowy czar.
https://biuroprasowe.orange.pl/informacje-prasowe/milion-abonentow-telewizji-orange/
Orange chwali się wysoką jakością obrazu. Jednak na HD warto byłoby poprawić jakość, trochę szybsza, dynamiczna scena i rozmazanie, piksele. Kanały ( podstawowe Polsat, TVN, TVP itp) porównywane z platformą Canal+ którą też posiadam. Kanały 4K bardzo dobrze i Netflix 4k super, więc można.