- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Certyfikowany pomiar jakości łącza - podstawowe informacje
Przedstawiam podstawowe informacje o certyfikowanym pomiarze jakości łącza. Jeśli ktoś rozważa składanie reklamacji, to zapoznanie się z tymi dokumentami może pomóc w podjęciu adekwatnej decyzji i działań.
Certyfikowane monitorowanie jakości usługi zostało wprowadzone rozporządzeniem PE i Rady UE 2015/2120. Zgodnie z art. 4:
- Dostawcy usług dostępu do internetu zapewniają, aby każda umowa, która obejmuje usługę dostępu do internetu, zawierała co najmniej następujące elementy: (...)
- jasne i zrozumiałe wyjaśnienie dotyczące minimalnych, zwykle dostępnych, maksymalnych i deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych w ramach usług dostępu do internetu w przypadku sieci stacjonarnych lub dotyczące szacunkowych maksymalnych i deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych w ramach usług dostępu do internetu w przypadku sieci ruchomych (...)
- - Wszelkie stałe lub regularnie powtarzające się istotne rozbieżności pomiędzy faktycznym wykonaniem usługi dostępu do internetu pod względem prędkości lub innych parametrów jakości usługi, a wykonaniem opisanym przez dostawcę usług dostępu do internetu zgodnie z ust. 1 lit. a)–d) – w przypadku gdy odnośne fakty zostały ustalone przy pomocy mechanizmu monitorowania certyfikowanego przez krajowy organ regulacyjny – uznawane są za nienależyte wykonanie do celów uruchomienia środków ochrony prawnej przysługujących konsumentowi zgodnie z prawem krajowym.
UKE certyfikował aplikację Speedtest Pro firmy V-Speed Sp. z o.o. Informacja o zasadach pomiaru certyfikowanego jest tutaj, poniżej przytaczam kluczowy fragment:
Pomiar certyfikowany to pomiar, który spełnił wszystkie poniższe warunki, tj. został przeprowadzony:
- na łączu operatora stacjonarnego;
- w aplikacji dedykowanej dla systemu Windows;
- z użyciem karty sieciowej odpowiedniej do przepływności łącza (wymagana prędkość połączenia interfejsu sieciowego to 100 Mb/s, jeśli maksymalna prędkość określona w umowie przekracza 80 Mb/s albo 1000 Mb/s w pozostałych przypadkach);
- gdy obciążenie przed pomiarem było mniejsze niż 20%;
- gdy obciążenie procesora w trakcie pomiaru było mniejsze niż 85%;
- gdy prędkość transmisji danych pochodząca od innych aplikacji nie była większa niż 1 Mb/s w każdym kierunku;
- przy braku aktywnych połączeń wirtualnej sieci prywatnej (VPN);
- przy braku aktywnego udostępniania Internetu na urządzeniu końcowym użytkownika;
- przy braku obecności innych urządzeń (poza routerem i komputerem użytkownika) w sieci.
Sens tych warunków, jak też i zbierania informacji o komputerze i sieci, widzę w tym, żeby zapewnić kontrolowane warunki pomiaru, krótko mówiąc, żeby wynik nie był zaniżony przez:
- niewystarczającą przepustowość łącza pomiędzy komputerem pomiarowym a urządzeniem operatora
- dodatkowy ruch nieobjęty pomiarem
- niewystarczająca wydajność komputera pomiarowego
Speedtest Pro jest certyfikowany do końca listopada 2020. UKE ogłosił już nowy konkurs wraz ze specyfikacją techniczną.
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Certyfikowany pomiar jakości łącza - podstawowe informacje
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Certyfikowany pomiar jakości łącza - podstawowe informacje
- Oznacz jako nowe
- Zakładka
- Obserwuj
- Wycisz
- Subskrybuj źródło RSS
- Wyróżnij
- Drukuj
- Zgłoś
Certyfikowany pomiar jakości łącza - podstawowe informacje
Porada dla osób mających zastrzeżenia do swojej Neostrady / światłowodu / LTE czy jakiegokolwiek innego dostępu do Internetu:
1. Zapoznajcie się z instrukcją certyfikowanego pomiaru jakości usługi
2. Wykonajcie serię certyfikowanych pomiarów, która udokumentuje "stałe lub regularnie powtarzające się istotne rozbieżności..."
3. Jeśli Wasze zastrzeżenia do usługi znajdą potwierdzenie w wynikach pomiarów, to rozmowa z operatorem powinna być łatwiejsza, macie też większe szanse na wsparcie ze strony UKE i/lub Rzecznika Praw Konsumenta.