Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.

Niechciane SMSy Premium, a polityka Orange i ich podejście do problemu.


Poziom 7, Poszukiwacz
  • 2
  • 1
  • 0

Niechciane SMSy Premium, a polityka Orange i ich podejście do problemu.

Witam

 

W dniu dzisiejszym 30.08.2019 o godzinie 16:42 otrzymałem następująca wiadomość sms:

 

"Nadawca:

Megaay

 

Wiadomość:  

Pomyslnie uruchomiono Premium SMS MeGaay. Jedna seks wiadomosc dziennie. Koszt 30,75 zl/dzien. Anulowanie mozliwe na stronie https://MeGaay.com/......" (nie wkleiłem to całego adresu)

 

Poirytowany zaistniałą sytuacją oraz kolejny raz brakiem możliwości połączenia się z konsultantem Orange za pośrednictwem ich aplikacji odwiedziłem salon Orange w celu wyjaśnienia. Na miejscu, po części lekceważącym oraz bezradnym głosem zostałem poinformowany cytuję "żadne usługi premium na moim koncie nie są aktywne ale jak coś się stanie to dowiem się o tym na rachunku".

 

Badając temat w własnym zakresie natrafiłem na poniższy artykuł sprzed 4 miesięcy:

https://niebezpiecznik.pl/post/uwaga-polscy-przestepcy-polaczyli-2-scamy-w-jeden/

 

Widać podobny mechanizm działania, podobna treść. Jak się okazuje pod linkiem z SMS zostajemy przekierowani na stronę z następującą treścią:

 

"..... Otrzymujesz SMS codziennie o 11:00.Koszt każdego sms to 30,75zł (z VAT)Możliwość wykupienia abonamentu 499zł/msc

Wprowadź numer telefonu aby aktywować subskrypcje lub sprawdzić czy już jest aktywna

[wprowadź numer telefonu]

Wyślij

 

Pozostawienie aktywnej usługi wiąże się z naliczaniem opłaty każdego dnia.

Natychmiastowe zrezygnowanie jest możliwe w ciągu 3 godzin od otrzymania smsa potwierdzającego, w przeciwnym razie wypisanie się z subskrypcji możliwe będzie jedynie po upływie 30 dni poprzez drogę pocztową."

 

 

Dalej..

Na stronie domeny.pl uzyskujemy następujące informacje:

 

Domain Name: MEGAAY.COM
Registry Domain ID: 2428345625_DOMAIN_COM-VRSN
Registrar WHOIS Server: whois.registrar.eu
Registrar URL: http://www.openprovider.com
Updated Date: 2019-08-30T13:23:08Z
Creation Date: 2019-08-30T13:23:01Z
Registry Expiry Date: 2020-08-30T13:23:01Z
Registrar: Hosting Concepts B.V. d/b/a Openprovider
Registrar IANA ID: 1647
Registrar Abuse Contact Email: abuse@registrar.eu
Registrar Abuse Contact Phone: +31.104482297
Domain Status: clientTransferProhibited https://icann.org/epp#clientTransferProhibited
Name Server: CARTER.NS.CLOUDFLARE.COM
Name Server: NOLA.NS.CLOUDFLARE.COM
DNSSEC: unsigned
URL of the ICANN Whois Inaccuracy Complaint Form: https://www.icann.org/wicf/
>>> Last update of whois database: 2019-08-30T17:30:49Z <<<

 

 

Przez ostatnie ponad 12 lat posiadania indywidualnego abonamentu miałem wyłączone wszystkie usługi premium. Rok temu połączyłem dwa numery komórkowe z usługą FunPack i jak się dzisiaj okazało usługi premium są aktywne!

Jakby tego było mało dwa lata temu na telefon firmowy otrzymałem podobnego sms premium. Jedyne co Orange zrobiło w tej sytuacji to poza wystawieniem faktury na ok. 120 pln poinformowało mnie, że wie o zaistniałej sytuacji ale nic nie może z tym zrobić (poza zgarnięciem kasy oczywiście). 

 

Podsumowując. 

Wychodzi na to, że otrzymany (niechciany) SMS premium jest próbą wyłudzenia i naciągnięcia na płatną usługę oraz wyciągnięcia od nas danych bankowych (w przypadku rezygnacji).

 

Pytaniea:

1. Czy ktoś z Was dostał podobnego smsa na dniach?

2. Dlaczego Orange dopuszcza do takich sytuacji mimo, że dobrze wie iż mają one miejsce? 

3. Jakim prawem zostały zmienione moje ustawienia?

4. Skąd takie strony mają dostęp do numerów? Handel bazą danych? Zdarzały się sytuacje, że dzwonił konsultant podający się za pracownika Orange ale próbujący sprzedać nam usługę ubezpieczenia zdrowotnego. Oczywiście po kilku podstawowych pytaniach na temat firmy dla której pracuje i co ma ona wspólnego z Orange nabierał wody w usta.

Mamy rok 2019 i w miarę ogarnięta osoba gdzie i jakie swoje dane może podawać, a nie powinna tego unikać. 

 

Jest to kolejna sytuacja, gdzie nie z własnych błędów muszę się użerać z Orange. Mam już serdecznie dosyć tej firmy.

 

 

Łukasz

3 ODPOW. 3

Poziom 40, Guru *****
  • 31451
  • 29760
  • 1334

Niechciane SMSy Premium, a polityka Orange i ich podejście do problemu.

1. Ja nie dostałem, choć czytałem o tym na necie.
2. W Polsce nie ma prewencyjnej kontroli treści smsów. Nie są wysyłane one przez Orange. Zgłoś to na BOK lub na Cert Orange https://www.cert.orange.pl/ - zakładka zgłoś incydent
3. Według mojej wiedzy ten sms nie jest wysyłany przez dostawców mających umowy z Orange a przez zagraniczne bramki internetowe. Jeśli masz blokadę premium i blokadę na usługi elektroniczne (można to sprawdzić na mój Orange), to żadna usługa nie mogła się włączyć sama. Co więcej od listopada 2018 w Orange nie są możliwe nowe aktywacje usługi sms przychodzący (Orange zrezygnowało z tego typu usług, możliwe są tylko dla klientów którzy aktywowali je przed tą datą).
4. Najczęstsze pozyskiwanie numerów odbywa się następująco:
1) serwisy aukcyjne
2) aplikacje na smartfony, które pobierają na serwery listę kontaktów - teoretycznie ktoś kto ma Cię w kontaktach (a nie Ty sam) może udostępnić numer telemarketerom
3) masz numer w spisie abonentów
4) bierzesz udział w konkursach w radio, gazetach czy tv
5) wyrażenia zgód marketingowych w przychodniach/szpitalach
6) Twój numer dostępny jest na jakiejś stronie www (social media) indeksowanej przez wyszukiwarki - wpisz swój numer w google czy binga w trybie prywatnym i możesz sprawdzić

Poziom 7, Poszukiwacz
  • 2
  • 1
  • 0

Niechciane SMSy Premium, a polityka Orange i ich podejście do problemu.

Tak jak napisałem, wychodzi na to że żadna usługa się nie aktywowała, a SMS to próba naciągnięcia na jej aktywację oraz w przypadku rzekomej rezygnacji wymuszającej przelew na 1 pln, próba wyłudzenia danych bankowych.

Jestem osobą, która bardzo ogranicza swoje istnienie w internecie. Na tyle, na ile mogę i jestem w stanie to kontrolować nie udostępniam danych ale na pewne sytuacje jak przykładowy handel bazą danych nie mam wpływu. 

Wiadomo, że nic samo się nie dzieje ale fakt posiadania aktywnego zezwolenia na usługi premium mocno mnie poirytował. Szczególnie że wcześniej były one nieaktywne w celu uniknięcia własnie takich sytuacji.

Obwiniam o to Orange bo to nie pierwszy raz kiedy po podpisaniu umowy okazuje się, że dostaję coś zupełnie innego, co ostatecznie kończyło się upierdliwymi reklamacjami.

Skorzystam, ze zgłoszenia na stronie cert Orange.


Pracuję w Orange
  • 73
  • 94
  • 7

Niechciane SMSy Premium, a polityka Orange i ich podejście do problemu.

Tylko że to nie jest sms premium, to zwykły sms z bramki który ma na celu kradzież danych bankowych. Strona przekierowuje na stronę udającą bank gdzie następuje próba wyłudzenia danych bankowych, takie ataki powracają falowo , zmieniają się tylko nazwy serwisów w smsie: raz jest to co Ty otrzymałeś a raz np wróżka.

Zgłoszenie do certu jest dobrym rozwiązaniem, Klienci orange korzystający z Cyber Tarczy mają dzięki temu blokowane takie strony co chroni ich bezpieczeństwo.