- Historia artykułu
- Subskrybuj źródło RSS
- Dodaj do zakładek
- Obserwuj
- Strona dopasowana do drukarki
- Zgłoś
1. Jak i gdzie zgłosić zainteresowanie światłowodem w ramach przyszłych projektów z dofinansowaniem unijnym?
W celu zgłoszenia braku zasięgu szybkiego internetu należy zarejestrować swoją lokalizację na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej: https://wyszukiwarka.uke.gov.pl oraz na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://internet.gov.pl/. Pozwoli to na uwzględnienie lokalizacji w przygotowaniach uruchomienia kolejnych programów szerokopasmowych realizowanych z dofinansowaniem unijnym.
Ważne: O dopisaniu danego adresu do listy „białych plam” decyduje UKE.
Możesz również dopisać swój adres do bazy Orange. Jeżeli Twoja miejscowość była okablowana przez Orange, to później w ramach środków własnych Orange możesz być w przyszłości podłączony. Wystarczy wejść na mapę, następnie wyszukać swój adres. Jeżeli nie ma tam światłowodu, to nad mapą będziesz mógł/a wpisać odpowiednie zgłoszenie.
2. Czy pomimo nieujętego adresu w POPC będzie możliwość podłączenia, jeżeli światłowód biegnie kilkadziesiąt metrów dalej?
Dla adresów, które nie zostały zrealizowane w procesie inwestycyjnym i nie są uwzględnione w planach inwestycyjnych, istnieje możliwość zgłoszenia zapytania o podłączenie budynku przez Orange ze środków własnych OPL (tzw. dorejonizowanie). W tym celu należy skontaktować się z doradcą na infolinii obsługowej.
Szansę na realizację mają te adresy, które spełniają określone kryteria:
- jest to zabudowa jednorodzinna (Klient indywidualny i SOHO)
- budynek znajduje się w bliskiej odległości od istniejącej infrastruktury Orange (np. słup jest w odległości do 50 metrów od budynku), a w przypadku obszarów Nexery - wybudowana sieć Nexery znajduje się w pobliżu zgłaszanego budynku (do 100 metrów)
- zostały już zakończone prace na danej ulicy/w danej miejscowości, co w praktyce oznacza, że budynki w okolicy mają już dostępną ofertę światłowodową
- budynek znajduje się na obszarze, w którym Orange prowadzi inwestycje własne lub inwestycje w ramach programu POPC, albo gdy inwestycje POPC realizowane są przez firmę Nexera
- nie ma konieczności przejścia przez działki/nieruchomości osób „trzecich” w celu podłączenia budynku.
3. Adres wykluczony z POPC przez błędnie sprawozdaną inwentaryzację infrastruktury do UKE – co można w tej sprawie zrobić?
Dane dotyczące istniejącej i planowanej do budowy infrastruktury i świadczonych usług telekomunikacyjnych pozyskuje regulator rynku telekomunikacyjnego, czyli Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). Następnie dane te są nakładane na bazę adresową wszystkich budynków mieszkalnych w Polsce tworzoną na podstawie baz prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK).
W przypadku błędów należy kontaktować się bezpośrednio z właściwymi Urzędami.
Szczegółowe informacje w zakresie metodologii zastosowanej przy wyznaczaniu obszarów wsparcia Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) dostępne są na stronie UKE:
Proces wyznaczania i wyłączania adresów w POPC - Urząd Komunikacji Elektronicznej (uke.gov.pl)
Ważne: O dopisaniu danego adresu do listy „białych plam” decyduje UKE.
4. Po jakim czasie od zakończenia projektu POPC pominięte adresy mogą liczyć na światłowód?
Po zakończonej inwestycji na danym obszarze można wnioskować o podłączenie światłowodu ze środków własnych Orange zgodnie z warunkami w pytaniu 2. Wszystkie przypadki weryfikowane są indywidualnie.
5. Obok mnie są domy z POPC - kiedy mogę liczyć, że zostanę podłączony?
To, które adresy są obejmowane zasięgiem projektów POPC i na kiedy zaplanowano datę ich udostępnienia, możesz sprawdzić tutaj: https://mapbook.uke.gov.pl/
https://capap.gugik.gov.pl/mapa/cppc/CPPC-internet/
Termin zakończenia inwestycji POPC podawany jest na co najmniej 30 dni przed komercyjną gotowością do sprzedaży.
Na dużych obszarach realizacja inwestycji może być podzielona na etapy, co w praktyce oznacza, że jeden Klient nie ma terminu oddania inwestycji, a sąsiad już korzysta z usługi.
6. Czy jest możliwość partycypacji w kosztach przyłącza, aby mój adres został podłączony?
Na chwilę obecną nie ma możliwości pokrycia części lub całości kosztów budowy infrastruktury na obszarach z już istniejącą siecią wybudowaną w ramach programu POPC.
7. Na jakich zasadach dana lokalizacja klasyfikowana jest jako zabudowa jednorodzinna/wielorodzinna pod kątem opłaty za utrzymanie łącza?
Budynek o typie zabudowy jednorodzinnej - budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym są wydzielone nie więcej niż dwa lokale (mieszkalne lub użytkowe).
8. Gdzie można dowiedzieć się czegoś w sprawie POPC? Czy jest jakaś infolinia?
Na temat projektów realizowanych przez Orange można dowiedzieć się więcej pod adresem: https://www.orange.pl/view/popc, a więcej na temat dostępności usług w konkretnych punktach adresowych na infolinii 801 234 567 (opłata wg cennika operatora).
Natomiast na temat samego POPC można zaczerpnąć informacji w Centrum Projektów Polska Cyfrowa: Strona główna - Centrum Projektów Polska Cyfrowa - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Na stronie CPPC dostępny jest „Poradnik POPC – co mogę zrobić, aby zostać podłączonym do sieci?”
9. Czy w przypadku światłowodu udostępnianego w ramach POPC są jakieś dodatkowe koszty?
Podłączenie w ramach POPC nie jest dodatkowo płatne. Jedyne opłaty jakie ponosisz, to te w ramach wybranego przez siebie abonamentu.
10. Skąd będę wiedział/ła że już mogę skorzystać oferty Orange Światłowód?
Wejdź na naszą stronę https://www.orange.pl/ i wybierz ofertę, która Cię interesuje. Po wprowadzeniu adresu automatycznie otrzymasz informację o dostępności technologii.
11. Adres był uwzględniony na liście białych plam POPC, ale nie został wybrany do realizacji przez Orange lub adres znalazł się na liście wskazanej przez Orange na etapie konkursu, ale nie został podłączony – dlaczego?
Adres mógł nie zostać wybrany przez beneficjenta (Orange lub innego, który wygrał przetarg) z uwagi na kwestie techniczne lub ograniczenia formalno-prawne.
12. W jaki sposób wyznaczane są białe plamy?
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), który jest regulatorem rynku telekomunikacyjnego, pozyskuje dane dotyczące istniejącej i planowanej do budowy infrastruktury i świadczonych usług telekomunikacyjnych.
Dane te są nakładane na bazę adresową wszystkich budynków mieszkalnych w Polsce. Bazy pochodzą z danych prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK).
W odniesieniu do każdego budynku nieobjętego zasięgiem istniejącej lub planowanej do budowy sieci, określane są koszty doprowadzenia do niego infrastruktury telekomunikacyjnej. Jeżeli koszty są wyższe niż określony próg, przyjmowane jest, że w tych miejscach nowoczesna sieć telekomunikacyjna najprawdopodobniej nie powstanie w ciągu najbliższych 3 lat na zasadach komercyjnych. Takie punkty są klasyfikowane jako białe plamy i kwalifikują się do dofinansowania.
Gdybyście mieli pytania związane z tym artykułem i jego zawartością, to - śmiało! - możecie je zadać tutaj. Oczywiście o tematach związanych z POPC można porozmawiać na forum w kategorii - Sieć i dostępność usługi, wybierając etykietę POPC.