Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.
Nie można wyświetlić tego widżeta.

"Zgody" i niechciane połączenia - z czym to się je?

Autor: czerwiec

Zapewne każdy z nas styka się co jakiś czas z pytaniem o zgodę: a to na kontakt telefoniczny, a to na kontakt mailowy, raz w celach marketingowych, a innym jeszcze razem w celach obsługowych. Niełatwo się w tym wszystkim połapać. Dlatego poniżej przedstawiamy garść informacji nt. zgód, z jakimi mamy do czynienia w Orange oraz niechcianych połączeniach od różnych firm.

 

W Orange zgoda jest dobrowolnym i oczywiście bezpłatnym oświadczeniem woli, dzięki któremu możemy otrzymywać materiały informacyjne i reklamowe dotyczące naszych usług. Co ważne w każdej chwili każdą ze zgód można wycofać. Mogą one być dopasowane, jeśli tylko tego chcemy, do naszych potrzeb (więcej o tym przeczytacie w tym materiale) i - co chyba najważniejsze - ułatwić obsługę zgłaszanych spraw.

 

Z grubsza można je podzielić na:

  • zgody potrzebne do zawarcia nowej umowy
  • zgody potrzebne do otrzymania rabatu podczas przedłużenia lub zawarcia nowej umowy
  • zgody obsługowe
  • zgody marketingowe

 

O tym, jakie to są zgody, czego dokładnie dotyczą i co obejmują, możecie przeczytać w tym miejscu.

 

Warto zwrócić uwagę na zgodę na wykorzystanie maila czy numeru telefonu w celach obsługowych (ułatwia to znacząco kontakt w sprawach natury formalnej czy technicznej) oraz na zgodę na przetwarzanie adresu zamieszkania na potrzeby rozwoju naszej sieci (pomaga to w podjęciu decyzji inwestycyjnych na określonym obszarze).

 

Często można się spotkać z sytuacją, w której - mimo wyrażonego sprzeciwu na kontakty marketingowe - dostajemy telefon od firmy X, która próbuje zachęcić nas do kupna produktu czy usługi i nie za bardzo kojarzymy, czy ma to związek z zadeklarowanymi zgodami w Orange. Przykładamy szczególną wagę do przestrzegania zapisów zawartych w zgodach, dlatego warto się upewnić, na jakiego rodzaju kontakty zostały one wyrażone.

 

A możemy to sprawdzić i dokonać ewentualnych zmian:

 

Jeśli mamy już klarowną sytuację i wiemy, że kontakt telefoniczny od telemarketera nie ma za bardzo nic wspólnego z udzielonymi wcześniej u nas zgodami, to wtedy przechodzimy do kolejnych kroków:

  • zablokowanie niechcianego numeru telefonicznego

Plus jest taki, że możemy to zrobić w miarę szybko i bez udziału żadnego organu. Niestety nie każdy aparat daje takie możliwości techniczne, a poza tym niechciane telefony od konkretnej firmy mogą się odbywać za każdym razem z innego nru przychodzącego. Dlatego warto wtedy wdrożyć w życie pkt kolejny

  • złożenie skargi

Zajmuje to niewiele czasu, zwłaszcza przez internet. Możemy to zrobić nawet wtedy, kiedy nie znamy nazwy firmy, która do nas dzwoniła. Nie musimy posługiwać się językiem prawniczym. Możemy posłużyć się takimi słowami, jakie nam przychodzą do głowy, żeby opisać, co się wydarzyło. Efekt takiej skargi niekoniecznie będzie natychmiastowy, ale od tego momentu dajemy szansę instytucjom państwowym na nałożenie kar na taką firmę, co w konsekwencji może odmienić sytuację z niechcianymi połączeniami. Skargę możemy złożyć do prezesa UODO (https://www.uodo.gov.pl/pl/83/155) lub do prezesa UKE (na stronach cik.uke.gov.pl)

 

A co jak już jesteśmy na linii z telemarketerem? ;-)

Warto w takiej rozmowie poprosić telemarketera o przedstawienie się oraz o podanie nazwy firmy, w imieniu której dzwoni i która administruje numerem, na który właśnie zadzwoniono. Pomoże to w ewentualnym zgłoszeniu skargi. Oczywiście należy w takiej rozmowie wyrazić sprzeciw wobec przetwarzania naszych danych. Możemy też zażądać ograniczenia przetwarzania albo usunięcia naszych danych.

 

Na stronach forum można odnaleźć kilka innych, praktycznych porad związanych z tym tematem. Ot, choćby tutaj Emotikon: Szczęśliwy - udzielił jej jeden z naszych Herosów.

 

 

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania z tego obszaru, to załóżcie nowy temat w kategorii Moje usługi.